Gåshaga Gourmet lanserar en serie salter från Mill & Mortar

Delikatessföretaget Gåshaga Gourmet presenterar en serie härliga kvalitetssalter från danska Mill & Mortar, utsökt smaksättning och dekoration av alla favoriträtter! I serien ingår: svart salt, ekrökt salt, salt med rödvin, tångsalt och citrussalt samt det klassiska vita flingsaltet från Cypern.

Pyramidsalt Det perfekta fingersaltet. Gourmetsalt eller pyramidsalt ger en fjäderlätt och spröd sälta. Flingsalt från Cypern som torkats av medelhavssolen. De stora vackra kristallerna används hela eller smulas lätt mellan fingrarna.
Ekrökt salt Flingsalt från underjordiska saltkällor i Villena, Spanien. Handskördas och torkas av Alicantevinden och medelhavssolen. Flingsaltet läggs sedan i ett slutet rökeri och får sin smak av förbränningen av gammal ek. Rökt salt är mycket populärt i det nordiska köket och kan användas för alla typer av råvaror och rätter. Används hela eller smulas lätt mellan fingrarna.
Svart flingsalt Flingsalt från underjordiska saltkällor i Villena, Spanien. Handskördas och torkas av Alicantevinden och medelhavssolen. Sedan infuseras flingsaltet med aktivt kol, vilket ger den fina färgen och kompletterar den goda smaken av saltet. Fantastiskt garneringssalt. Svart salt ger en snygg finish i rätter med ljusa råvaror som grillat kött, fisk, grönsaker, ägg- och pastarätter.
Rödvinssalt Flingsalt från underjordiska saltkällor i Villena, Spanien. Handskördas och torkas av Alicantevinden och medelhavssolen. Flingsaltet infuseras med rött vin från den katalanska Priorat distriktet som producerar kraftfulla men ändå eleganta viner. Detta ger ett vackert plommonfärgat salt med distinkt vinsmak som passar mycket bra till kött. Används till att krydda framförallt kött och kötträtter.
Citrus salt Flingsalt från underjordiska saltkällor i Villena, Spanien. Handskördas och torkas av Alicantevinden och medelhavssolen. Flingsaltet infuseras med oljor från solmogna citroner och kryddas sedan med citrontimjan. Lämpligt för alla typer av fisk och grönsaker som gillar en touch av citrus.
Tångsalt Flingsalt från underjordiska saltkällor i Villena, Spanien. Handskördas och torkas av Alicantevinden och medelhavssolen. Sedan tillförs tång från den franska Atlantkusten. Nori sjögräs, havssallat och röd dulse ger ett vackert färgat och smaksatt salt för råa eller lagade fisk- eller äggrätter. Passar även bra som bordssalt. Används till att krydda framförallt fisk och äggrätter.

Pris ca 58 kr hos delikatessbutiker runt om i landet.

För bilder:

För mer information kontakta:

Om Gåshaga Gourmet AB

Gåshaga Gourmet importerar och distribuerar delikatessvaror av högsta kvalitet till butiker och restauranger. Företaget, som ligger i Gåshaga på Lidingö utanför Stockholm, grundades 2010. Ägare är Lotta och Fredric Ankarcrona. www.gashagagourmet.se.