Globen Lighting växlar upp affären digitalt i ny kostym

I dagarna har Globen Lighting lanserat en ny digital plattform och i samband med det en uppdaterad grafisk profil för varumärket. Det växande belysningsföretaget har sett ett ökat behov av att hantera den digitala affären på ett effektivare sätt och förbättra den digitala kundupplevelsen av varumärket. Lösningen blev en headless e-handelsmotor med en helt ny hemsida, en förbättrad B2B-lösning och ett digitalt showroom tillsammans med en ny visuell och grafisk identitet.

Globen Lighting valde att införa en ny tekniklösning på varumärkesnischade e-handelsplattformen Centra och har tillsammans med webbyrån Aino skapat en både användarvänlig och modern kundupplevelse.

Vi vill att den digitala upplevelsen av oss som varumärke återspeglar det som redan finns på plats och ger våra produkter den presentation de förtjänar. Med vår nya digitala upplevelse och uppdaterade grafiska profil möjliggör vi nu för fortsatt tillväxt, säger Helena Thorell, vice VD Globen Lighting.

I samband med e-handelsuppdateringen görs även en uppgradering av back-end i affärssystemet Pyramid tillsammans med ProClient och integration mot Centra med hjälp av Netropolis. Affärssystemet Pyramid möjliggör därför kommande satsningar på automatiserade flöden. Med Centras inbyggda stöd för både försäljning direkt mot konsument och återförsäljare öppnar man samtidigt upp för effektivisering av verksamheten samt fortsatt expansion på nya marknader.

- Med alla delar på plats för att ännu mer kunna digitalisera vår verksamhet ser vi fram emot att så småningom kunna addera försäljning direkt mot konsument till vår affärsmodell. Vi ser, förutom ett ökat intresse från slutkonsument att kunna handla direkt från oss med full tillgång till hela vårt sortiment, även stor potential i att stötta våra återförsäljare genom en tydligare varumärkespresentation och förstärkt profil, avslutar Helena Thorell.

Besök den nya hemsidan på www.globenlighting.se

För ytterligare information, vänligen kontakta Helena Thorell, vice VD och ansvarig för digitaliserings- och varumärkesfrågor.
Mail: helena.thorell@globenlighting.se

Om Globen Lighting
Globen Lighting designar, tillverkar och säljer interiörbelysning i mellan-/premiumsegmentet till både retail- och contractmarknaden sedan 1983. Sortimentet återfinns på över 35 marknader hos digitala återförsäljare som ex. Nordic Nest, Rum21, Boozt, Andlight, Lampemesteren och Ellos, men också i välkända fysiska butiker som Svenssons i Lammhult, Designtorget, Mio och Elon, samt fristående belysnings- och inredningsaffärer. Huvuddelen av sortimentet är designat av våra inhouse-formgivare och designen andas skandinavisk enkelhet och har en modern känsla med en twist.