• EK PR/

HärjedalsKök erbjuder högkvalitativa och cirkulära kökslösningar med Härjedalsmetoden®

Köksproducenten HärjedalsKök värnar om både design, kvalitet och miljö i sina stilfulla lösningar. Den egenutvecklade Härjedalsmetoden® kombinerar alla tre, en köksidé olik något annat på den svenska marknaden.

Köksrenoveringar behöver inte innebära höga kostnader och nyproducerade kök från grunden. Härjedalsmetoden® utvecklades med cirkulär köksförnyelse i fokus. Här erbjuds ett nytänkande alternativ till omfattande köksrenovering, med framstående kvalitet och lågt klimatavtryck. Skräddarsydda lådfronter, luckor och inredning skapas i fabriken i Funäsdalen, alltid måttanpassade efter kundens befintliga köksstommar, säger Johan Dahlström, VD på HärjedalsKök.

Härjedalsmetoden® är även tidseffektiv. Efter ett hembesök mellan köksexpert och kund inleds tillverkningen. Vid slutlig montering krävs det sällan mer än en dag. Sedan starten 1995 har närmare 100 000 kök tillverkats genom en ledande metod som HärjedalsKök är helt unika med att erbjuda.

Även Naturskyddsföreningens rapport Andra hand från 2021 visar på fördelarna med ett cirkulärt kök. Rapporten jämför koldioxidutsläpp och resursförbrukning som genereras vid köp av nyproducerade varor med begagnade, renoverade och reparerade alternativ. Resultatet indikerar tydligt att en miljö som enbart fylls av nyproduktion står för ett betydande resurs- och klimatavtryck. En cirkulär köksrenovering har 78 % lägre miljöpåverkan än ett helköksbyte.

Ett utbyte av under- och överskåp i ett kök, inklusive skåpdörrar och bänkskiva, står för en klimatpåverkan på 270 kilogram fossilt CO2e. När ett nytt kök produceras och gammalt rivs når det totala avfallet 320 kilogram. Genom att endast köpa nya luckor minskas klimatpåverkan med mer än 60 procent – något som HärjedalsKök länge har arbetat efter.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

EKPR & Kommunikation │Telefon: 08-667 22 06 │E-mail: info@ekpr.com

HärjedalsKök är ett svenskt köksföretag som grundades i Härjedalen för trettio år sedan. Än idag är produktionen kvar i området, kända för sin långa hantverkstradition och gedigna kunskap av trä. Utmärkande för HärjedalsKök är Härjedalsmetoden®, en unik köksidé där gamla köksstommar utgör basen för ett helt nytt kök. Varumärkets filosofi bottnar i en personlig, professionell och trygg process där kunden erbjuds produkter och service av högsta kvalitet.