Himla förvärvar NK Classic Home

Himla AB har förvärvat NK Classic Home Hamngatan AB i centrala Stockholm, med tillträde den 11 november 2013. Förvärvet innebär att Himla kommer att presenteras i det bästa affärsläget.

- Detta är ett stort och viktigt strategiskt steg för Himla och vi får en större synlighet. Vi är oerhört stolta och glada över att vi fått denna möjlighet, säger Annica Högström, ägare och VD, Himla.

Framtidsplaner på NK Classic Home är att förbli en inspirerande plats som bjuder på möjligheter och förändring, likväl erbjuda god service och expertkunskap.

- Vår ambition är att förbättra kunderbjudandet. HIMLA har under lång tid funnits på NK och vi ser nu fram till att bidra med att utveckla verksamheten ytterligare på NK Classic Home. Vi vill förbättra kundnyttan på en av de bästa handelsytorna i Sverige, säger Erik Jonzon, Sales & Business Development Director, Himla AB.

Om Nk Classic Home Nk Classic Home erbjuder ett noga utvalt inredningssortiment bestående av bl a heminredning, heminredningstextilier, keramik, porslin och möbler. Här presenteras de senaste trenderna, samtidigt som det tilltalar våra känslor i form och färg. Varumärken som är representerade är ledande inom branschen, och NK Classic Home arbetar gärna med svenska leverantörer samt lyfter fram svensk design och tillverkning.

För mer information, vänligen kontakta:

Erik Jonzon, Sales & Business Development Director, Himla AB Mob: +46 70 759 48 50 E-post: erik.jonzon@himla.se

Annica Högström, VD och Creative Director, Himla AB Mob: +46 70 853 68 98 E-post:annica.hogstrom@himla.se

Himla AB grundades 1990 och köptes 1996 av Annica Högström. Himla är ett varumärkesföretag som arbetar med textilier för heminredning. Formgivning och färgsättning är egen design där Himlakonceptet står för kvalitet, färgkoordination och inspirerande variation – allt i naturmaterial. Sortimentet omfattar produkter inom segmenten Dining, Living, Bed, Bath, samt Fabrics. Himla har sitt huvudkontor i Uppsala. Hemsida: www.himla.se.

Nordiska Kompaniet grundades 1902 av Josef Sachs och består idag av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB. NK:s försäljning år 2012 uppgick till totalt 2,9 miljarder kronor och de båda varuhusen sysselsätter cirka 1200 personer. Varuhuset i Stockholm har en genomströmning av cirka 9,5 miljoner besökare årligen. Motsvarande siffra för Göteborg är 3 miljoner.