Himla i designsamarbete med BankerWessel

Himla presenterar stolt höstens designsamarbete med Jonas Banker och Ida Wessel på designbyrån BankerWessel.

Designduon fick fria händer att skapa ett urbant sänglinne. Mönstret är en lek med ytor, som i grunden bygger på formen av en diamant. Inspiration är hämtat ur det japanskt strama, nästan matematiska formspråket, men också från den lekfulla origamin, där papper viks till tredimensionella objekt med skarpa veck.

Himla, som alltid sett ett släktskap mellan det nordisk enkla och det japanskt strama, tycker att BankerWessel fångat Himlas själ med den optiska leken. Den strama, matematiska symmetrin är en medveten kontrast mot den mjuka, böljande textilen.

Himla Urban Design by BankerWessel är ett sänglinne i tvättad bomullssatin och kommer att säljas i butikerna i höst.

För mer information, vänligen kontakta:

Annica Högström, VD och Creative Director, Himla AB
Mob: +46 70 853 68 98.
E-post: annica.hogstrom@himla.se

BankerWessel AB är en Stockholmsbaserad internationell designstudio, som ägs av Jonas Banker och IdaWessel. Med originella designlösningar och god typografi skapar BankerWessel högkvalitativa grafiska material och publikationer. Designduon har tidigare samarbetet med bland annat Fotografiska, Schirn Kunsthalle, Steidl, David LaChapelle, Moderna Museet. www.bankerwessel.com

Himla AB grundades 1990 och köptes 1996 av Annica Högström. Himla är ett varumärkesföretag som arbetar med textilier för heminredning. Formgivning och färgsättning är egen design där Himlakonceptet står för kvalitet, färgkoordination och inspirerande variation – allt i naturmaterial. Sortimentet omfattar produkter inom segmenten Dining, Living, Bed, Bath samt Fabrics. Himla har sitt huvudkontor i Uppsala. www.himla.se.