Himla och GOTS – material med mening

Idag pratar de flesta företag om hållbarhet, långsiktighet och cirkulärt tänk. Himlas hållbarhetstänk har alltid präglats av medvetenhet om jordens och människans resurser. Begreppen har aldrig använts för att skapa goodwill, utan Himla har istället ett ständigt fokus på framtiden.

Himla har alltid strävat efter att arbeta med miljöcertifieringar av kollektioner och nu har Himla, som en av få textilföretag, blivit GOTS-certifierade.

Global Organic Textile Standard (GOTS) är den världsledande miljömärkningen för ekologisk textil. Märkningen omfattar hela livscykeln från råvara till färdig textil. Krav ställs på textilfibern och på de kemikalier som används i bearbetningen men också på paketering, märkning och distribution. GOTS ställer också krav på arbetsförhållanden i fabrikerna. Syftet med standarden är att definiera världen över erkända krav som säkerställer status för textilier från odling och skörd genom miljömässigt och socialt ansvarsfull produktion, till märkning, förpackning, distribution och handel för att ge en globalt trovärdig försäkring till slutkonsumenten.

Maxime handduksserie är GOTS-certiferad sedan tidigare och nu lanseras Dreamtime sänglinne. Till hösten kommer fler GOTS-certifierade kollektioner att lanseras som ett mål mot ett än mer medvetet och hållbart företag.

För ytterligare information och bilder, vänligen kontakta:

EKPR & Kommunikation │Telefon: 08-667 22 06 │E-mail:  info@ekpr.com

Himla står för skandinavisk enkelhet och kreativa variationer. I 30 år har Himla följt samma framgångsrika koncept – att skapa vackra textilier för hemmets alla rum. Himlas signum är en genuin känsla för färger, material och strukturer som går att kombinera för en personlig stil. De högkvalitativa textilierna tillverkas främst av hållbart och miljövänligt linne, samt av andra naturmaterial såsom ull, siden och bomull.