KappAhl och Liamoo i samarbete för att stötta Bris

I oroliga tider är det extra viktigt att organisationer som Bris kan hålla öppet för att ge stöd till barn och unga. Därför samarbetar KappAhl med artisten Liamoo och skapar musik för att lyfta Bris viktiga arbete.

I år är världen upp och ner. Då är det extra viktigt att organisationer som Bris har öppet och kan svara på oroliga frågor, ge råd och stöd till barn som mår dåligt av många olika anledningar. Under våren har Bris tagit emot fler samtal från barn än någonsin och i samband med höstens skolstart brukar barns stödbehov vara stort.

I augusti lanserar KappAhl sin årliga höstkampanj för att lyfta och stötta Bris viktiga arbete. I år har modekedjan valt att samarbeta med artisten Liamoo som producerat en låt på temat om att alla är bra som de är. Under kampanjen kommer KappAhls kunder erbjudas att runda upp sina köp till förmån för Bris och en del av låtens intäkter som kommer från spelningar på Spotify kommer att gå till organisationen.

- Vikten av samtal är en grund för Bris verksamhet, att inga frågor är för stora eller små och att det alltid finns någon som lyssnar och stöttar. Jag tror att vi är många som kan och vill vara med och bidra till ett bättre samhälle för barn. Vi är därför glada att KappAhl och Liamoo vill vara med och stödja vårt arbete, säger Magnus Jägerskog, generalsekreterare på Bris.

KappAhls marknadschef Barn, Madeleine Ahlström, berättar; ”Vi tycker att Liamoo, förutom att han har en fantastisk röst, passar utmärkt för denna kampanj då han genom att öppet prata om sin bakgrund och ensamhet fungerar som en bra förebild för barn och unga.”

- Jag tycker att Bris gör ett jätteviktigt arbete och att kunna bidra med vår låt som sprider budskapet om hopp, gemenskap och styrka känns fint. Det känns oerhört meningsfullt att vara med och sprida budskapet om att Bris finns och hur man kommer i kontakt med dem. Att göra barns röster hörda.” berättar Liamoo.

Tanken är att både barn och föräldrar ska kunna sjunga med, dansa och göra egna Tik Tok videos. Låten kommer att släppas på Spotify, YouTube och kommer även finnas att lyssna på via KappAhls, Bris och Liamoos sociala kanaler.

- Många barn och ungdomar har det fortsatt tufft och genom att berätta för våra kunder att de kan vara med och samla in pengar till Bris hoppas vi kunna bidra till att slussarna till dem ska kunna hålla öppet så mycket som behövs, avslutar Madeleine Ahlström på KappAhl.

KappAhl stöttar Bris viktiga arbete med att ge stöd och hjälp till barn och ungdomar sedan många år. Genom regelbundna insamlingar och försäljning av produkter där pengar donerats till Bris verksamhet har KappAhl och deras kunder sedan 2012 bidragit med drygt 10 miljoner kronor till Bris.

Liamoo slog igenom på den svenska musikscenen 2016 med ”Playing With Fire” som peakade på #3 på Spotify och har sedan dess gått platina med över 8,5 miljoner streams. Senare radade han upp hitsen med ”Last Breath”, ”Hold You” och John De Sohn-samarbetet ”Forever Young” som tillsammans har streamats över 60 miljoner gånger och spelats flitigt på samtliga radiokanaler så som NRJ, RIX FM, MIX och Sverige Radio P3.

KappAhl grundades 1953 i Göteborg och är en av Nordens ledande modekedjor med runt 380 KappAhl- och Newbie-butiker i Sverige, Norge, Finland, Polen och Storbritannien samt Shop Online. På KappAhl jobbar 4000 kollegor på 400 arbetsplatser i tio länder. Vi har olika bakgrund, ålder, kunskaper och klädstil. Gemensamt för oss är våra drivkrafter – att ge många människor möjligheten att vara väl klädda. Och med det erbjuda ansvarsfullt mode som känns rätt, för den som bär det och för världen omkring oss. Idag är 58% av våra produkter hållbarhetsmärkta. Målet är att 100% ska vara producerade i mer hållbara material senast år 2025. Mer information finns på www.kappahl.com.

Bris, Barnens rätt i samhället, är en av Sveriges ledande barnrättsorganisationer som varje dag kämpar för ett bättre samhälle för barn. Folkrörelsen Bris startade 1971 och bidrog till att Sverige fick världens första förbud mot barnaga. Med barnkonventionen som grund stöttar Bris barn i utsatta situationer, mobiliserar samhället för barnets rättigheter och påverkar beslutsfattare för ett samhälle där varje barn känner till sina rättigheter och där barnets rättigheter tillgodoses. Varje dag året om kan barn upp till 18 år anonymt och gratis ringa (116 111), chatta eller mejla med en professionell kurator. Mer information finns på www.bris.se

För mer information kontakta:

Charlotte Högberg, Kommunikationschef KappAhl,

tel. 0704-71 56 31, charlotte.hogberg@kappahl.com