Kökstrender – med Mattias Forsman marknadschef på HärjedalsKök

HärjedalsKök är ett svenskt köksföretag som grundades i Härjedalen för trettio år sedan. Än idag är produktionen kvar i området, kända för sin långa hantverkstradition och gedigna kunskap av trä. Utmärkande för HärjedalsKök är Härjedalsmetoden®, en unik köksidé där gamla köksstommar utgör basen för ett helt nytt kök. Vi frågade Mattias Forsman, marknadschef på HärjedalsKök om hur han siar framtiden inom kökstrender.

Hur har människors inställning till köket förändrats under de senaste åren?

- Idag tänker vi alla mer på återbruk och vi river inte ut hela köket. Vi förnyar med luckor, lådor, beslag och bättre funktioner.

Vi ser en tydlig utveckling av 2000-talets fokus på hemmet där vår köksstandard generellt sätt blivit bättre. Både gällande planlösning och funktioner. Vilket gör att efterfrågan idag är högre på köksluckor, lådor och bänkskivor än kompletta kök, berättar Mattias Forsman

Under de senaste åren har köket kommit mer i fokus och det är nu det viktigaste rummet i våra hem. Köket har blivit en mer social plats med flera användningsområden. För många är köket inte bara en plats där vi lagar mat utan en plats där man samlar familj och vänner för att umgås. Idag lagar vi mat tillsammans. Köksön är återigen populär och man flyttar ut köksbordet till vardagsrummet. Att laga mat är idag inte bara ett måste, det är också ett äventyr då vi blivit inspirerade av olika TV-program och sociala medier till att laga ny, spännande mat. Då vi nu spenderar mer tid än någonsin i köket ställer vi också högre krav på funktion, design och ytor.

Vilka färger och material kommer vi se mer av framöver?

-Vi ser en stor variation på olika köks-stilar där alternativen kring hur man gör ovanför bänkskivan är många, exempelvis med målad vägg, kakel eller stänkskydd i samma struktur som materialet av bänkskivan. Överskåpen är tillbaka efter att ha tagits bort en längre tid. Vi ”boxar” gärna in våra kök igen. Gällande färger så tror vi att man tar ut svängarna mer i form av livfulla (äkta och laminerade) stenbänkskivor, medan köksluckorna fortsättningsvis har dämpade, mjuka kulörer. Mörka färger är populärt och allt fler väljer ramluckor, berättar Mattias

-Vi tillför detaljer som att låta bänkskivor fortsätta ned mot golv i stället för täcksida. Beslag, beslag, beslag - har verkligen fått och kommer fortsättningsvis ha ett stort fokus. Idag finns det enormt många valmöjligheter som kan förändra och sätta en helt ny prägel på köket. När det kommer till beslag är 128 mm handtag eller knopp vanligast förekommande, säger Mattias.

Hur ser kökstrenderna ut för 2024?

- Vi tänker till alltmer när vi ska förändra något i hemmet. Att se över det man har samt att snarare byta ut med eftertanke är den nya, stora (och glädjande) trenden. Att byta ut exempelvis luckor och funktioner som är slitna i köket men behålla de delar som fortfarande fungerar bra är ett exempel på något som fått fler att välja vår lösning före en helrenovation. Valen ska kännas hållbara över tid, både i färg och funktion och där upplever vi oss kunna konsultera och vägleda på ett mycket bra sätt.

-Vi följer alltmer boendets befintliga byggnadsstil när vi renoverar. Bor vi tex i en sekelskiftesvilla så läggs det idag mer omsorg på att skapa ett kök i stiltypisk stil. Vi är dock kreativa och bygger gärna ett stiltypiskt kök med ”vanliga köksluckor” som vi därefter bygger in med lister som får köket att upplevas som platsbyggt. Inspirationen och DIY-andan kommer främst från sociala medier.

-Trä-köken är på fortsatt framfart och det gäller egentligen alla typer av träslag – både mörkare träslag och ljusare. Skillnaden nu från förut är att vi gärna kombinerar trä med köksluckor i jordnära kulörer eller brutet vitt. Exempelvis ett underskåp i mönstrat trä och släta överskåp i brutet vitt.

Färg är helt klart en uppstickare och allt fler vågar ta ut svängarna mer i köket, antingen som kontrast till delar av ett kök eller i tydligare kombinationer; mer personlighet helt enkelt, säger Mattias.

Ser ni någon förändring i kökets planlösning?

-De stora öppna köken utan vägg mot allrum/vardagsrum är på väg att ersättas av en önskan att snarare skärma av. Vi kommer se det mer i form av vikväggar som delar av hela rum eller bara just köksmodulerna. Det faller sig naturligt för människor att vilja umgås på samma ytor, men vi inser att separata rum skapar lugn och när vi inte längre i samma utsträckning samlas kring en TV på kvällen, växer i stället behovet av mindre ytor avslutar Mattias.

För ytterligare information och utlån, vänligen kontakta:
EKPR & Kommunikation │Telefon: 08-667 22 06 │E-mail: info@ekpr.com

För pressbilder: EKPR & Kommunikations bildbank: https://ekpr.presscloud.com/digitalshowroom/#/gallery

HärjedalsKök är ett svenskt köksföretag som grundades i Härjedalen för trettio år sedan. Än idag är produktionen kvar i området, kända för sin långa hantverkstradition och gedigna kunskap av trä. Utmärkande för Härjedalskök är Härjedalsmetoden®, en unik köks idé där gamla köksstommar utgör basen för ett helt nytt kök. Varumärkets filosofi bottnar i en personlig, professionell och trygg process där kunder erbjuds produkter och service av högsta kvalitet.