• EK PR/

Kunskapstavlan® och Friends släpper ny barntavla i arbetet mot mobbning och utanförskap

Friends är en barnrättsorganisation utan vinstsyfte som kämpar för en värld där inget barn ska utsättas för mobbning. Där varje barn ska känna sig älskat, respekterat och växa upp med en god självkänsla. Nu tar Kunskapstavlan tillsammans med Friends upp kampen för att bryta normer, grundproblematiken bakom mobbning.

- Inför vårt samarbete har vi ställt oss frågan varför barn utsätts för mobbning. En stor anledning till varför utanförskap och mobbning uppstår, är just normer. Normer är osynliga regler som vi har i samhällen världen över. De talar om hur vi ska tänka, tycka och vara för att passa in. För att komma åt detta grundproblem, behöver vi ändra normen. Vi behöver skapa en ny norm, en norm som säger att vi alla är olika. Därför släpper vi nu tavlan ”Alla är vi olika”, för att öppna upp till samtal mellan vuxna och barn, inleder Jennie B Lindfors, VD Kunskapstavlan.

Kunskapstavlan® och Friends vill genom deras samarbete bidra till en värld som är trygg för barn, fri från mobbning och diskriminering. Därför fördjupar de nu samarbetet ytterligare och utökar den befintliga kollektion med tavlan ”Alla är vi olika”. Friends ligger Kunskapstavlan® varmt om hjärtat, därför bestämde sig företaget tidigt för att slå sig samman med organisationen.

- Vi brinner för att skapa en värd där våra barn och unga ska känna sig trygga. Med hjälp av vår fjärde tavla ”Alla är vi olika” vill vi bidra till det förebyggande arbetet mot mobbning och utanförskap. Vi vill att den ska inspirera till samtal mellan barn och vuxna om hur osynliga regler riskerar att skapa ett ”vi” och ett ”dom”. Genom att påvisa och prata om att vi alla faktiskt är olika kan vi tillsammans ändra normen. Det handlar inte om att lära barnen att bli mer toleranta, det handlar om att skapa en norm som inkluderar alla barn. Vår tavla ska hjälpa, inspirera och påminna barn (och vuxna) om detta. Oavsett om det är i hemmet, i skolan, i sporthallen  - Vi vill att denna ska finnas överallt där våra barn rör sig, så att vi tillsammans skapar normen – Alla är vi olika! Avslutar Jennie.

För varje såld tavla i kollektionen tillsammans med Friends på www.kunskapstavlan.se går 15 kronor oavkortat till organisationen.

”Alla är vi olika” finns till försäljning från och med den 12 april 2022 på www.kunskapstavlan.se samt hos utvalda återförsäljare.

Rekommenderade priser:

30 x 40 cm – 349 SEK
50 x 70 cm – 429 SEK

Om Kunskapstavlan®
Vi på Kunskapstavlan® skapar design med syfte att förändra. Vi tillgängliggör kunskapen och för den närmare dig, vi gör den självklar i vardagen och skapar en naturlig länk mellan människa och kunskap. Oavsett produkt finns en önskan om förändring till det bättre, ibland i det lilla och ibland i det stora. Och kanske till och med, i slutändan, bidra till en bättre värld.

Om Friends
Friends är en barnrättsorganisation utan vinstsyfte som vill skapa en värld utan mobbning. I 25 år har Friends arbetat långsiktigt genom utbildning, rådgivning och opinionsbildning för att öka kunskap och engagemang hos vuxna och barn. Tillsammans med svenska universitet och vårt internationella nätverk driver Friends arbete relaterat till mobbning och diskriminering vidare.

För ytterligare information och utlån, vänligen kontakta:

EKPR & Kommunikation │Telefon: 08-667 22 06 │E-mail: info@ekpr.com