• EK PR/

Markslöjd lanserar nytt designsamarbete – kollektionen STYRKA tillsammans med Filippa Rådin och Anja Pärson

Nu lanserar Markslöjd ett nytt spännande designsamarbete tillsammans med Filippa Rådin och Anja Pärson. Lampföretaget som är kända för sitt breda sortiment, presenterar tillsammans med den erkända duon kollektionen STYRKA med försäljningsstart hösten 2023.

- Det har varit en ära att vara med och skapa ett helt nytt designsamarbete för ett av Sveriges starkaste varumärken inom belysning. Designprocessen för kollektionen var jätterolig och har inneburit en stor kreativ frihet, vilket vi båda har uppskattat, säger Filippa Rådin.

Samarbetet startade under kulmen av pandemin vilket gjorde att samarbetets produktresa fick anpassa sig efter de givna omständigheterna.

- Styrkan i vårt samarbete har legat i vårt gemensamma fokus mot slutmål och att vi tillsammans arbetat helt prestigelöst och haft roligt under resan, trots att vi fick ständigt anpassa oss efter nya förutsättningar längs vägen, berättar Anders Karlsson, Catergory & Brand Manager Markslöjd.

Inspirationen bakom lampdesignen kommer från naturen och årstidernas skiftningar. Filippa och Anja ville skapa en tidlös lampa, med utformning likt en blomma, som på ett vackert sätt skulle sprida ljus omkring sig. Genom att använda bananfiber som material, kunde de tillsammans med Markslöjds expertis skapa den önskade formen.

- Vi ville hitta material som var naturligt och enkelt att jobba med. Inspirationen till materialet tog vi från modeindustrin och hattar. Filippas bakgrund som designer gav oss nya idéer om vad vi kunde använda. Med bananfibermaterialet kunde vi på ett lekfullt sätt hitta formen till den lampa vi ville ha, säger Anja Pärson.

Namnet bakom kollektionen symboliserar Filippa och Anjas gemensamma värderingar och drivkrafter som starka kvinnor och förebilder.

- Namnet STYRKA är ju någonting som vi själva står för, vi är starka kvinnor, vi är kreativa och vi har ett starkt driv framåt. Vi tror på att vara stark och ha styrka i sig själv, och att våga utmana sig själv och att bara våga vara, säger Filippa och Anja i samklang.

Produkterna i samarbetet finns till försäljning i början av september 2023 och säljs via www.markslöjd.com.

Priser:
STYRKA, 75 cm - 3499 kr
STYRKA, 63 cm - 2499 kr

Vill du veta mer eller komma i kontakt för en intervju, vänligen kontakta madeleine@ekpr.com.

EKPR & Kommunikation │Telefon: 08-667 22 06 │E-mail:info@ekpr.com