Modeföretaget Ewa i Walla – en framgångssaga som slagit rekordår

Det svenska modeföretaget Ewa i Walla rapporterar ett rekordår för 2023 med en imponerande omsättning på 39 miljoner kronor. Varumärket som fortsätter att stärka sin position internationellt, har förblivit lite av en doldis på hemmaplan.

Sedan starten 2002 hemma hos familjen Walla, på gården i Söderhamn, har företaget blomstrat från en passion för klädsömnad till en internationell framgångssaga. Med inspiration från plagg funna på gården har Ewa utvecklat en unik stil som lockat kunder inte bara nationellt, utan också internationellt.

- Det började med att Ewa sydde kläder åt sig själv. Hon hittade inspiration av plagg hemma på gården. Lappat och lagat, vackra kläder med spetsar. Hon gick i gång på det och blev inspirerad av den klädstilen, säger Jonas Walla, son till Ewa Walla och VD för företaget.

Ewa började åka på mässor runt om i Europa och ganska så snabbt gick försäljningen igång riktigt bra och företaget växte med säljagenter som Tyskland, Frankrike och Schweiz. 2015 tog Jonas över rollen som VD och 2017 som ägare. Jonas arbetade tidigare som modefotograf och berättar om företagets tillväxt och förankring i Söderhamn.

- Trots internationell expansion är det fortfarande en ”familjeföretagskänsla” på arbetsplatsen. Ewa arbetar fortfarande kvar och designar kläderna tillsammans med designkollegan Maria Strömbom, berättar Jonas.

Att inte följa trender utan att växa i lugn takt har varit en väg till framgång för företaget.

- För oss handlar det om att jobba tryggt och långsiktigt, hålla oss trogna till vårt DNA och våra kunder. Vi tar heller inte för stora ekonomiska risker och lånar en massa pengar för toksatsningar, det tror jag är en del av framgångsreceptet, fortsätter Jonas.

Ewa i Walla är nu inne i en fas av kreativitet och förbereder sig för flera produktlanseringar, samtidigt som man fortsätter att utveckla och stärka sin närvaro på den digitala marknaden.

Dessutom beställer modeföretaget tyger inför AW 2025, ritar på kommande kollektioner, och såklart så ser Jonas fram emot ett spännande 2024 med bland annat nya marknader.

- Vi har haft fina införsäljningar för 2024. Siffrorna på SS24 och AW24 ser i dagsläget bra ut och det pekar på att det blir ytterligare ett stabilt år för Ewa i Walla.
Vi ser ett ökat intresse för varumärket i fler delar av världen, bland annat Australien, vilket har lett till en ökning av återförsäljare där. Lite oväntat, men väldigt roligt! Säger Jonas.

Med det starka rekordåret i ryggen och med närvaro nationellt som internationellt ser modeföretaget Ewa i Walla ljust på framtiden med höga förhoppningar och drömmar.

- Vi vill fortsätta att vara ett attraktivt företag, för både våra kunder och medarbetare. En stabil tillväxt och att bli det främsta valet för fler, när de söker efter kläder av hög kvalitet och med det där lilla extra. Jag lägger också stor vikt i att vi ska behålla vår identitet samtidigt som vi anpassar oss till en värld där utvecklingen och förändringstakten är hög, avslutar Jonas.

Ewa i Walla finns att köpa på ewaiwalla.se och i deras butik i Gamla Stan, Stockholm samt hos återförsäljare på utvalda marknader.

EKPR & Kommunikation │Telefon: 08-667 22 06 │E-mail:info@ekpr.com | Bildbank: www.ekprbildbank.com