MUUBS – möbler och hemaccessoarer med tidlöst hantverk

Muubs är ett innovativt möbel- och designföretag som startades i Danmark 2010 av Bent Povlsen och hans fru Dorthe. Bent Povlsen har en för designbranschen inte helt vanlig bakgrund. I över 20 år drev Bent ett företag med 400 anställda som tillverkade brandingprodukter för modebranschen.

Historien om Muubs tog sin början när Bent och Dorthe skulle bygga hus och upptäckte sin fascination för betongen i konstruktionen av det nya huset.

-  Jag gillar nog betong för att det är sån jag är. Som person är jag mycket okomplicerad, enkel och pratar inte så mycket, berättar Bent.

Muubs produkter har en maskulint urban känsla med råa naturmaterial som speglar naturens intensitet. Fokus ligger på handgjorda produkter med tydligt exponerade material.

Betong och återvunnen teak från Java och Bali ingår i många produkter som idag omfattar allt ifrån stora metallskåp till betongbord, handgjorda tallrikar, skålar och skärbrädor. Hantverket syns tydligt på alla produkter och tanken är att skapa tidlösa möbler och produkter som kan åldras med stil.

På Maison Objet i Paris i september 2015 fick Muubs pris för den mest innovativa kollektionen på mässan.

Under hösten 2015 har Dacarr blivit en del av Muubs familjen. Dacaar by Muubs har Europas största sortiment av upcykling förvaringsprodukter för både inom- och utomhus användning. Produkterna är tillverkade av 100% återvunna bildäck och cykelslangar. Varje produkt är handgjord av hantverkare med stor expertis och kunskap.

För ytterligare information och bilder vänligen kontakta:

EKPR & Kommunikation │Telefon: 08-667 22 06 │E-mail: info@ekpr.com

Högupplösta bilder finns på www.ekprbildbank.com