Sluta bädda sängen på morgonen

Med risk för att slå hål på en av de största sovrums-myterna och den mest överanvända klyschan i flertal motivationstal, delar den nederländska sängproducenten Auping med sig av de främsta skälen till varför alla bör sluta bädda sängen direkt på morgonen.

Många människor anser det vara högst nödvändigt att bädda sängen direkt efter man stigit upp på morgonen. För att citera bästsäljande författaren och ex-soldaten i Navy Seals; William H. McRaven ”Att bädda sängen direkt på morgonen är en liten handling som kan förändra dit liv…” Vad som däremot sällan nämns är att det finns många fler hälsorelaterade anledningar till att du inte ska göra just det.

Under natten svettas vi för att reglera kroppstemperaturen, svetten fångas då upp av sängen och bildar fukt och dammkvalster. Luftfuktigheten i sovrummet är alltid som högst på morgonen av just den anledningen. Därför är det viktigt att vädra sängkläderna, madrassen och kuddarna, istället för att bädda ner, packa och försluta.

Den bästa liknelsen som de flesta kan relatera till är hur gymkläderna luktar om man har glömt att plocka ur dem från träningsväskan. Beroende på hur lång tid de legat förslutna, kan det förutom en stark odör till och med bildas mögel. Denna princip är densamma för sängkläder och madrass. En varm och fuktig miljö (som en snabbt och noggrant bäddad säng) utgör perfekta odlingsförhållanden för orenheter och mögel, vilket på lång sikt till och med kan orsaka besvärliga allergier.

Auping Scandinavia, vars verksamhet startade för över 130 år sedan med tillverkning av hälsoriktiga sjukhussängar, delar även med sig av sina främsta tips för att motverka fukt, mögel och dammkvalster i sovrummet:

Tvätta sängkläderna var 14:e dag

Vi tillbringar ca en tredjedel av dygnets 24 timmar sovandes i sängen. Detta innebär att vi regelbundet måste tvätta våra sängkläder och gärna oftare än vad många tror. Förutom att det ger en härlig känsla av att krypa ner under ett täcke med nytvättade sängkläder bidrar det även till ett hälsosamt inomhusklimat i hela sovrummet, där en tvätt varannan vecka fungerar som bra tumregel.

Dammsug madrassen

Damm som samlas i sömmar och tyg kan enkelt tas bort med hjälp av dammsugaren. Du kan med fördel dammsuga bort dammet varje gång du byter till rena sängkläder.

Därefter är det bra att i den mån det går, vädra täcken, kuddar och (om möjligt) madrass genom att hänga dem utanför eller delvis ut genom ett fönster. Luft och sol får nämligen all fukt att avdunsta - och sängkläderna blir som nya igen.

Ändra om i morgonrutinen – bädda sängen sist

Njut av en kopp morgonkaffe, ta en dusch, klä på dig och ät frukost innan du bäddar sängen. På så sätt kan du se till att täcket, madrassen och kuddarna blir av med det mesta av fukten som samlats under natten.

Använd överkastet på nya sätt

Många försluter täcket och kuddarna med ett överkast, vilket enligt många kan ge sängen en något mer städad klädsel. Men ett överkast eller en filt kan enkelt användas på andra sätt.

Dessa kan med fördel användas vid sängens ände för att ge sängen ett nytt, personligt uttryck, samtidigt som du bibehåller ett så luftigt klimat som möjligt för täcke, kuddar och madrass under dagen.

Välj en sängbotten som andas

Aupings sängbottnar är skapade för att öka komforten samt säkerställa att madrassen får ett regelbundet luftflöde. Tillverkningen och konstruktionen med flätade stålspiraler gör att sängbottnen har mer än 10 000 stödpunkter och hela 80 procent öppen struktur. Den öppna strukturen förser madrassen med frisk luft och säkerställer en optimal ventilation, hela natten.

För mer information eller bokning av intervjuer kontakta leo@ekpr.com

För bilder och utlån av produkter, vänligen kontakta:

EKPR & Kommunikation │Telefon: 08-667 22 06 │E-mail: info@ekpr.com
Högupplösta bilder: https://ekprbildbank.com/login

Om Auping
Auping är ett nederländskt sängvarumärke som erbjuder hållbara sängar i funktionell design. Det familjeägda företaget grundades 1888 i Deventer och har än idag både produktion och huvudkontor i samma stad. Utmärkande för Auping är högkvalitativa sängar med märkbar komfort, ledande design och ett genomgående hållbarhetsfokus.

Auping har skapat högkvalitativa sängar i över 130 år. Det familjeägda sängvarumärket började sin resa redan 1888 i Deventer, Nederländerna. Än idag är Auping trogna sina rötter, med både huvudkontor och produktion i hemstaden. Den övergripande filosofin är enkel – en utvilad värld är en bättre värld.