• EK PR/

Sobra mönster och färger från Frankrike – inspirationen bakom Chamois AW23 kollektion

Sedan starten av Chamois har företaget varit en av de ledande aktörerna inom textildesign för att skapa inbjudande och eklektiska dukningar och miljöer. Chamois VD och designer Charlotte Amlé har inför hösten och vinterns kollektion hämtat inspiration från Provence i Frankrike. I kollektionen samsas uttrycksfulla mönster, sobra kulörer och exklusiva material, allt gjort för hand av skickliga hantverkare i Indien.

- Frankrike har alltid varit en inspirationskälla för mig, särskilt sedan min första semester i Provence där jag köpte min första blockprintade duk. Under 1700-talet påverkades Sverige av klassicismen i Frankrike, vilket ledde till den Gustavianska stilen. Stilen som är influerad av antikens idéer, är rik på dekorationer samtidigt som den är sparsmakad. Textilierna har nyanser av gråblå, grönt och ockergult och är ofta utsmyckade med ornamentala detaljer i guld och svart. Formspråket och färgerna återfinns på många av Sveriges vackra gårdar, och nu i vår höstkollektion. Säger Charlotte Amlé, VD och Designer Chamois.

Kollektionen går i mönstren Oriental och Cypress i svarta, ockergula och röda kulörnyanser med inslag av brunt. I sortimentet finns dukar, servetter, plädar, kuddfodral samt lampskärmar. Bilderna är tagna i Jim Grundström och Alexander Lundfeldts tidsenliga hem på Ekbacken i Sörmland.

Chamois sortiment finns att köpa via https://shop.chamois.se/ och hos utvalda återförsäljare i butik och online.

Chamois är ett designföretag inom inredning och mode. Inspirationen kommer från den orientaliska textil- och hantverkstraditionen. Det är tusenåriga mönster och tekniker som kombineras och tolkas till dagens moderna former och uttryck. Produktionen sker i samarbete med små, ofta familjeägda producenter som själva är hängivna den lokala och kulturella estetiken.

Foto: Mikael Dubois

För mer information och produktutlån, vänligen kontakta:

EKPR & Kommunikation │Telefon: 08-667 22 06 │E-mail: info@ekpr.com

Citat

Charlotte Amlé, VD och Designer Chamois.