Sofacompany presenterar nya hållbarhetsintiativ

Sofacompany utvecklar sitt hållbarhetsarbete och arbetar mot att som möbelföretag bli förebilder inom hållbarhet. Två nya initiativ presenteras nu – Green Friday i samarbete med Trees.org och koldioxidneutral transport.

Green Friday - Sofacompany har beslutat att inte delta i Black Friday detta år. Istället har företaget valt att stödja organisationen Trees.org* under namnet Green Friday. Sedan början på oktober samarbetar Sofacompany med organisationen som nu planterar 5 träd per såld produkt. Under Green Friday (29/11–1/12) multiplicerar Sofacompany detta med 10 och planterar 50 träd per såld möbel.

Co2 - En oundviklig del av möbelindustrin är frakten mellan tillverkningen och slutkonsument. Sofacompany klimatkompenserar 100% av sina klimatutsläpp från transporterna mellan fabriken och hem till kunden. För att göra det har Sofacompany teamat upp med ClimatePartner* för att stödja ett projekt i Amazonas.

Fler gröna initiativ av Sofacompany

Sofacompany har gjort betydande åtgärder inom sitt hållbarhetsarbete och arbetar ständingt mot att nå sitt mål. Här är några av de projekt de arbetar med just nu:

• November 2017: Sofacompany HQ flyttar till ett klimatneutralt kontor.
  • December 2018: All bubbelplats som används för packetering är gjord av återvunnen plast.
  • Juni 2019: Lansering av Henry, vår soffa med ett utbytbart överdrag. På så sätt kan du introducera ett nytt utseende i ditt hem utan att behöva köpa en helt ny soffa.
  • Juli 2019: Lanserar Ocean Velvet, mattor tillverkade av återvunna tyger och bambu.
  • Augusti 2019: Lansering av soffan Astha i textilen Cura, tillverkad av 98% återvunna PET flaskor. 5% av all försäljning (inte bara vinsten) går till miljöorganisationen Plastic Change vars mål är att minska plastförbrukningen över hela världen.
  • Oktober och november 2019: Samarbetet med Climate Partner inleds för att kompensera för koldioxidutsläpp som orsakas av transporten av produkter. På så sätt kommer vi att kunna erbjuda koldioxidneutral transport hela vägen från fabrik hem till kunderna*

*Who is Climatepartner? Climatepartner is a German organization that specializes in identifying Co2 off-setting projects around the world. They manage all elements ensuring that everything is in order: certificates, control measures, reporting etc. We have specifically selected a project in Amazonas. It is a forest protection program that contributes to seven UN Sustainable Development Goals: Zero Hunger, Quality Education, Decent Work and Economic Growth, Reduced Inequalities, Climate Action, Life on Land and Partnerships for the Goals. The total annual Co2 volume offset by that project is 145,000 tons.

*Who is Trees.org? Trees.org is a 30-year-old NGO based in the US. They have primarily focused on Africa, in helping out farmers who are extremely poor. These farmers have, due to mismanagement of their lands and global warming, been caught in an almost hopeless situation. Their land is to barren to feed live stock or to grow any foods for their own consumption. 83% of farmers are severely food insecure, which means they are uncertain if the will get a meal the next day. After one year of working with Trees.org, that number is down to 14%! The approach is called Forrest Gardens. A Forrest Garden is an area which the farmer is trained (and given supplies) to develop from barren land into a green lush garden. At first, they plant a natural fence to keep out animals, and within that fence, they learn to grow food. First goal is to supply the family with food. Slowly but steadily, their ability to grow food increases, and they can later start having enough crops to go to the market. This is called the Triple Bottom Line: Ending hunger, ending poverty, ending deforestation. Hence it helps the people and the earth.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

EKPR & Kommunikation │Telefon: 08-667 22 06 │E-mail: info@ekpr.com Högupplösta bilder finns på:www.ekprbildbank.com