STILL – ett unikt kvalitetsamarbete mellan Gense och Frantzén Projects

Genom minimalistiska långa linjer, mjuka skulpturala kurvor och varsamt bearbetade detaljer lyfter STILL den moderna och nordiska stilen. En diskret och ren design, som skapar ett elegant uttryck av bestick som nästan svävar ovanför bordet. STILL är en bestickserie framtagen av Gense och Frantzén Projects för Studio Frantzén London.

- Det mest spännande med projektet har varit att se våra idéer ta form och bli verklighet. Från de första trevande skisserna till de slutliga besticken, har varje fas varit en fröjd. Särskilt givande har det varit att se hur vår design mottagits och sedan använts i en restaurangmiljö, där funktionalitet och estetik verkligen samspelades, säger Mette Østergaard Gudiksen, Head of PR & Social Media på Gense.

Samarbetet mellan Gense och Studio Frantzén har präglats av professionalism och kreativitet. De två aktörerna har arbetat nära från projektets start, från de första designskisserna till färdig produkt. Den nära dialogen mellan parterna har säkerställt att den gemensamma visionen kunde förverkligas på bästa sätt.

Vi passade på att prata med Stefan Gissberg, Communication Director på Frantzén Group om hur samarbetet sett ut.

Vad gjorde att ni valde att samarbeta med Gense som bestickleverantör till Studio Frantzén London?

” Gense var det perfekta valet för oss när vi letade efter en partner för att skapa skräddarsydda bestick för vårt koncept. Alla våra restauranger utomlands har en nordisk kärna, vilket är mycket viktigt för oss när vi skapar våra upplevelser. Därför var valet av Gense självklart när vi skulle skapa en skräddarsydd bestickserie.”

Vad var viktigt för er när ni valde att ta fram STILL tillsammans med Gense? Vilka kvalitéer sökte ni?

”Målet var att skapa en modern men tidlös bestickserie. Skaftet skulle kännas bekvämt i handen, oavsett om det var en förrättsgaffel eller en huvudrättsgaffel. Vi ville att besticken skulle se slanka ut men inte vara för lätta, och deras utseende på bordet var också mycket viktigt. Dessutom behövde vi en yta som klarar av restaurangservice utan att behöva putsas hela tiden. Därför valde vi en finish som är varken helt matt eller helt glansig.”

Vad skulle du säga att val av bestick gör för skillnad för en matupplevelse?

Besticken är av stor betydelse i alla våra restauranger och något vi lägger mycket arbete på. Det kanske inte är det första du lägger märke till när du sätter dig ned, men när maten serveras och dina händer börjar använda besticken, blir deras kvalitet väldigt viktig.”

Gense grundades i Eskilstuna 1856 och är en av Nordens största och mest kända leverantörer av bestick av högsta kvalitet i silver och rostfritt stål. Företagets produkter har alltid kännetecknats av sin både klassiska och nyskapande design – med en perfekt kombination av form och funktion. Sedan 1920-talet har Gense knutit till sig välkända formgivare och arbetar nära skickliga hantverkare, för att säkerställa hög kvalitet och innovation.

- En av de största utmaningarna har varit att hitta den rätta balansen mellan estetik och funktionalitet. Vi ville skapa bestick som både såg vackert ut på bordet och kändes bra i handen. Detta krävde en noggrann avvägning av vikt, balans och ytbehandling för att säkerställa att besticket inte bara var estetiskt tilltalande, utan också robust nog för frekvent användning i en restaurang. Det är de små detaljerna som gör skillnaden och som bidrar till en förhöjd matupplevelse. Det har krävt noggranna överväganden och precision i tillverkningen. Vi är otroligt stolta över resultatet! Avslutar Mette.

STILL finns att köpa hos utvalda återförsäljare och via https://www.gensestore.com/se/.

Gense grundades 1856 av hantverkaren Gustav Eriksson och är idag en av Europas ledande besticktillverkare. Varumärket bygger på en lång hantverkstradition och tidlös skandinavisk design. 1982 tilldelades Gense titeln Kunglig Hovleverantör av den svenska kungen. Titeln är ett tydligt bevis på att Genses produkter håller högsta kvalitet.