• EKN/

EKN ändrar landriskklass för tre länder - Ryssland nedgraderas

EKN nedgraderar Ryssland från landriskklass 3 till 4.  Azerbajdzjan uppgraderas från landriskklass 5 till 4 och Oman från 6 till 5.

Bakom uppgraderingarna av Azerbajdzan och Oman ligger stark positiv ekonomisk utveckling. Beslutet att nedgradera Ryssland baseras på den negativa utvecklingen i relationerna mellan Ryssland och väst.

- Risken är överhängande för betydligt mer påtagliga sanktioner mot den ryska ekonomin. Även om den nuvarande situationen kring Ukraina trappas ned så kommer inte Ryssland att ändra vare sig utrikes- eller ekonomisk politik. På längre sikt medför den repressiva inrikespolitiken och protektionistiska ekonomiska politiken en svag BNP-tillväxt, försämrad affärsmiljö och fortsatt hot om utökade sanktioner i någon form, säger Johan Dahl, landanalytiker på EKN.

EKN följer utvecklingen i världens länder och bedömer risken för betalningssvårigheter. Bedömningen sammanfattas i en landpolicy där landriskklass anges från 0 till 7. Ju lägre siffra desto bättre kreditvärdighet har landet. Bedömningen görs kontinuerligt samt i årliga regiongenomgångar i samverkan med övriga OECD-länder.

För mer information, kontakta:

malin.alm-gerentz@ekn.se

Om EKN

Snabbfakta

EKN nedgraderar Ryssland från landriskklass 3 till 4. Azerbajdzjan uppgraderas från landriskklass 5 till 4 och Oman från 6 till 5.

Risken är överhängande för betydligt mer påtagliga sanktioner mot den ryska ekonomin. Även om den nuvarande situationen kring Ukraina trappas ned så kommer inte Ryssland att ändra vare sig utrikes- eller ekonomisk politik. På längre sikt medför den repressiva inrikespolitiken och protektionistiska ekonomiska politiken en svag BNP-tillväxt, försämrad affärsmiljö och fortsatt hot om utökade sanktioner i någon form.
Johan Dahl, landanalytiker