EKN anställer kreditchef

EKN har anställt Peter Tuving som kreditchef.

– Jag är mycket nöjd med rekryteringen. Med sin gedigna erfarenhet av kredit- och riskbedömning blir Peter Tuving en centralfigur i EKN:s arbete med att hjälpa svenska företag ut på exportmarknaderna, säger Anna-Karin Jatko, generaldirektör.

Peter Tuving blir kreditchef och chef för avdelningen Risk Advisory and CSR. Han ansvarar för att kvalitetssäkra, utveckla och effektivisera EKN:s kreditanalys, hållbarhetsanalys och landanalys. Han kommer även att ansvara för arbetet med premiemodellen och OECD/EU-frågor. Peter Tuving ingår i EKN:s  ledningsgrupp.

– EKN är en liten men mycket viktig myndighet. En garanti från EKN är många gånger hela förutsättningen för en svensk exportaffär. Därför är det både med stor respekt för uppdragets karaktär och med stor förväntan jag tar mig an det, säger Peter Tuving.

Peter Tuving har en lång erfarenhet av internationell kreditbedömning, både som analytiker och chef. Vidare har Peter bred ledarskapserfarenhet och kunskap om statlig verksamhet. Han kommer närmast från S&P Global (tidigare Standard och Poor’s) där han bland annat ansvarat för den nordiska verksamheten kombinerat med internationella chefsroller för olika analytikergrupper (infrastruktur och företagsratings).

EKN:s kontaktpersoner för media:

Beatrice Arnesson, kommunikationschef, 08-788 00 36
Rikard Björk, pressansvarig, 08-788 01 66

EKN är en myndighet med uppgift att göra fler exportaffärer möjliga och utveckla det svenska näringslivets internationalisering.

Anna-Karin Jatko