EKN tar svensk export på historisk expedition

Den 8 juni är det dags för Ostindiefararen Götheborg att ge sig ut på en handelsfrämjande expedition runt halva jorden. EKN, Exportkreditnämnden följer med.

– Den här resan skapar unika mötesplatser för svenska exportaffärer runtom i världen. EKN är med för att erbjuda attraktiva finansieringslösningar, säger Anna-Karin Jatko, generaldirektör EKN.

Ostindiefararen besöker på sin resa många viktiga knutpunkter för internationell handel - som bland annat London och Singapore. Målsättningen med resan är att använda skeppet som en mötesplats och plattform för företag och partners, med fokus på hållbarhet och stora möjligheter för svenskt näringsliv.

– Svenska företag erbjuder innovativa och klimatsmarta lösningar som världen behöver. EKN försäkrar banker som ger lån för köp av svenska varor och tjänster. Då blir lösningarna tillgängliga. Inte minst länderna längs rutten i Mellanöstern och Asien har behov av utbyggd infrastruktur, elförsörjning, transportlösningar och utbyggd sjukvård. Därför känns det viktigt att EKN är med och främjar den svenska exporten på resans många destinationer, säger Anna-Karin Jatko.

Götheborg är en kopia av Ostindiefararen Götheborg, som gjorde sin sista resa 1745. Detta är andra gången Götheborg seglar mot Asien, förra gången var 2005.

Bilder: https://www.gotheborg.se/press-media/#tab--media-gallery
Mer information om skeppet Götheborg: https://www.gotheborg.se/

Presskontakt:

Malin Alm Gerentz