Ny chef för infrastruktur och telekom på EKN

EKN tillsätter Nicole Pluntke som ny chef inom affärsområdet Stora företag. Hon kommer att ansvara för teamet som arbetar med företag inom infrastruktur och telekom. Svenska exportbolag ligger i framkant inom dessa branscher.

Den snabba utrullningen av 5G, där Sverige har en stark position, fortsätter i många länder och efterfrågan på exportkreditgarantier är fortsatt stor. Svenska företag efterfrågas också i världens satsningar på hållbara infrastrukturprojekt.

–    Med sin bakgrund kommer Nicole bidra med gedigen finansieringskompetens och ledarerfarenhet. Jag ser mycket fram emot att få jobba tillsammans med Nicole och fortsätta säkerställa att svenska bolag har tillgång till ett av världens mest konkurrenskraftiga exportfinansieringserbjudanden, säger Marie Aglert affärsområdeschef Stora företag på EKN.

Nicole Pluntke har lång erfarenhet från internationellt arbete inom finansbranschen. Hon har gedigen chefserfarenhet och har arbetat inom flertalet banker, däribland Swedbank och SEB. De senaste åren har hon haft stort fokus på hållbarhet, som vd på Stockholms Hantverkarförening (STHF).

Nicole Pluntke tillträder sin nya tjänst 15 mars 2021.

malin.alm-gerentz@ekn.se

Om EKN