Ny chef inom EKN:s affärsområde Stora företag

EKN tillsätter Kristian Orrbeck som ny gruppchef inom affärsområdet Stora företag. Han kommer ansvara för teamet som arbetar med företag inom råvaror, industri- och medicinteknik. Kundteamet hanterar idag ett mycket stort antal affärer och prognosen är att antalet ökar under 2021.

- Med sin långa erfarenhet av att jobba med storföretag som ABB och Scania tar Kristian med sig stor kunskap om exportaffärer till sitt nya team. Han har ett starkt driv och jag är övertygad om att han kommer att bidra mycket till den fortsatta utvecklingen av våra erbjudanden i takt med att exportföretagens affärer och affärsmodeller förändras, säger Marie Aglert, affärsområdeschef Stora företag på EKN.

Kristian har arbetat på EKN sedan slutet av 2009 och kommer närmast från tjänsten som senior underwriter med kundansvar för Saab och Scania. Han har dessutom lång arbetslivserfarenhet från banker, däribland HSH Nordbank och Credit Agricole CIB.

- Vår prognos är att kundteamet kommer hantera ännu fler affärer under 2021. Jag ser fram emot att utveckla relationerna ytterligare med såväl nya som gamla kunder och hitta nya vägar för att hjälpa våra företag att göra ännu fler säkra exportaffärer, säger Kristian Orrbeck.

Kristian Orrbeck tillträder sin nya tjänst 2 november och efterträder Johan Ehrenborg.

För mer information, kontakta:

Malin Alm Gerentz, pressansvarig, 070 753 92 46, malin.alm-gerentz@ekn.se

Exportkreditnämnden, EKN, är en myndighet med uppgift att göra fler exportaffärer möjliga och utveckla det svenska näringslivets internationalisering. Vi försäkrar betalningar och delar risker med exporterande företag och banker. Verksamheten finansieras med försäkringstagarnas premier.

Snabbfakta

Med sin långa erfarenhet av att jobba med storföretag som ABB och Scania tar Kristian med sig stor kunskap om exportaffärer till sitt nya team. Han har ett starkt driv och jag är övertygad om att han kommer att bidra mycket till den fortsatta utvecklingen av våra erbjudanden i takt med att exportföretagens affärer och affärsmodeller förändras.
Marie Aglert, affärsområdeschef, Stora företag, EKN