USA och Sverige tecknar återförsäkringsavtal

EXIM är mycket nöjda med det nya ömsesidiga avtalet med EKN. Telekommunikation och förnybar energi är prioriterade områden för våra respektive regeringar, säger EXIM:s VD och ordförande Reta Jo Lewis. Det här avtalet fördjupar det utmärkta samarbetet mellan USA:s och Sveriges regeringar och vi ser fram emot att arbeta med EKN för att utöka exportmöjligheterna i våra bägge länder. (I översättning.)

– Detta avtal stärker partnerskapet och samarbetet mellan den svenska regeringen och den amerikanska administrationen liksom mellan det svenska och amerikanska näringslivet. Svenska exportföretag ska ha bästa möjliga förutsättningar att verka på utmanande marknader, vilka nu förbättras ytterligare. Detta är viktigt för Sverige som exportberoende land och bra för världsmarknaden som får ta del av världsledande svenska produkter, säger bistånds- och utrikeshandelsminister Johan Forssell.

Avtalet skrevs under vid en ceremoni i dag den 16 juni i Lissabon, Portugal mellan EKN:s generaldirektör Anna-Karin Jatko och EXIM:s VD och ordförande Reta Jo Lewis.

– EKN ser fram emot ett närmare samarbete med EXIM. Förnybar energi och 5G-satsningar är två områden där jag ser stora fördelar med att samarbeta, säger Anna-Karin Jatko, generaldirektör EKN.

För mer information, kontakta:

Malin Alm Gerentz
malin.alm-gerentz@ekn.se

OM EKN

Exportkreditnämnden, EKN, är en myndighet med uppgift att göra fler exportaffärer möjliga och utveckla det svenska näringslivets internationalisering. Vi försäkrar betalningar och delar risker med exporterande företag och banker. Verksamheten finansieras med försäkringstagarnas premier.

Snabbfakta

USA och Sverige tecknar återförsäkringsavtal. Avtalet möjliggör för EXIM och EKN att samarbeta och ge ett mer heltäckande stöd till både amerikanska och svenska företag genom att organisationerna kan dela varandras risker.

– Detta avtal stärker partnerskapet och samarbetet mellan den svenska regeringen och den amerikanska administrationen liksom mellan det svenska och amerikanska näringslivet. Svenska exportföretag ska ha bästa möjliga förutsättningar att verka på utmanande marknader, vilka nu förbättras ytterligare. Detta är viktigt för Sverige som exportberoende land och bra för världsmarknaden som får ta del av världsledande svenska produkter.
Bistånds- och utrikeshandelsminister Johan Forssell.