Anders Pontara ny utrikeschef på Sveriges Radio

Report this content

Till hösten tillträder Anders Pontara som chef för Nordens största korrespondentnätverk när han tar över som utrikeschef på Ekot. Anders Pontara ersätter Ginna Lindberg som till hösten blir korrespondent i Washington.

– Det här blir roligt, spännande och, med risk för att vara lite högtravande, väldigt ärofyllt. Jag tror mig ha god förståelse för det här jobbets stora komplexitet, men det är också vad som gör uppdraget så stimulerande. Samt förstås att få leda och samarbeta med världens bästa korregäng, säger Anders Pontara.

Sveriges Radio har Nordens största korrespondentnätverk. Det består av sammanlagt 21 korrespondenter, fördelade på en stor grupp geografiska korrespondenter ute i världen samt några så kallade ämneskorrespondenter i Stockholm. Anders Pontara har själv lång bakgrund inom Sveriges Radios utrikesgrupp, där han arbetat sedan 2005 i arbetsledande roller, senast som biträdande utrikeschef sedan 2014. Han har också jobbat på Ekot i flera andra roller och tidigare även vid Barometern, TV3 och Z Radio.

– Det viktigaste för mig blir att säkerställa att vi har rätt personer som korrar och att de är rätt stationerade med bästa möjliga förutsättningar att göra sina jobb. I detta ligger vikten av att rekrytera rätt, just nu söker vi till exempel nya korrespondenter till både Peking och Istanbul. Det gäller också att ha ständig koll på omvärlden samt korrarnas allra bästa för ögonen, och i det sistnämnda ligger inte minst de så viktiga säkerhetsfrågorna, säger Anders Pontara.

Sveriges Radio har länge satsat mycket på utrikesrapporteringen och det fortsätter. Att ge Sveriges Radios lyssnare perspektiv både från när och fjärran är en medveten målsättning för företaget som helhet.

– Att ha ett stort nätverk av korrespondenter som rapporterar på plats runt om i världen vet vi är mycket viktigt för lyssnarna. Med Anders vid rodret på utrikessidan har vi rätt person på rätt plats för att framgångsrikt fortsätta på den vägen. Jag har jobbat med Anders länge och ser fram emot att fortsätta samarbetet med honom i hans nya roll, säger Ekochef Klas Wolf-Watz

Anders Pontara tillträder den 14 augusti och ersätter avgående utrikeschefen Ginna Lindberg som blir korrespondent i Washington.

Lyssna på Ekots utrikesnyheter i appen Sveriges Radio Play eller här I appen kan du också prenumerera på Sveriges Radios poddar med utrikesinnehåll som Europapodden, USApodden, Kinapodden i P1, Radiokorrespondenterna Ryssland, Konflikt och P4 Världen.

Pressbild: Anders Pontara (Foto: Mattias Ahlm /Sveriges Radio)

Presskontakt: Claes Bertilson, presschef, 070-327 7807 eller claes.bertilson@sverigesradio.se

Taggar: