Ekots lördagsintervju 2/4: Jimmie Åkesson först ut bland partiledarna

Report this content

Inför valet intervjuas partiledarna i Ekots Lördagsintervju. Först ut blir Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson som intervjuas av Johan Bendjelloul. Under helgen inleds också valserien ”Vem bryr sig” av och med Monica Saarinen och Tomas Ramberg om de stora men glömda valfrågorna.

Ekots Lördagsintervju: Jimmie Åkesson

Den ryska invasionen i Ukraina har fått Sverigedemokraterna att tänka i nya banor kring både sin försvars- och migrationspolitik – men hur stort är stödet bland partiets väljare för ja till Nato och Ukrainska flyktingar?

Intervju med Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson, först ut i en serie partiledarintervjuer i Ekots lördagsintervju.

Intervjun sänds i P1 lördagen den 2 april klockan 12:55 men publiceras digitalt via appen Sveriges Radio Play och Sveriges Radios webb lördag morgon kl 06.

Programledare: Johar Bendjelloul
Producent: Parisa Höglund

Pressbild: Johar Bendjelloul (Fotograf: Mattias Ahlm/Sveriges Radio)

"Vem bryr sig?"

Vilka är de bortglömda valfrågorna och varför pratar så få om dessa. I en serie inslag som sänds i Godmorgon världen och släpps som poddar granskar de erfarna politikexperterna Monica Saarinen och Tomas Ramberg viktiga frågor som berör oss alla men som sällan hamnar på valaffischerna. Kanske för att de är alltför svåra att lösa, eller för att politikerna inte ser dem som ”lågt hängande frukter”.

Vem bryr sig? sänds som en serie under sex söndagar i God morgon Världen under april och maj. Det första avsnittet i serien sänds i P1, i appen Sveriges Radio Play och på webben söndagen den 3 april. Godmorgon Världen sänds från klockan 09:00 och en längre poddversion av Vem bryr sig? publiceras i appen Sveriges Radio Play på fredag morgon kl 06 (första avsnittet publiceras 1 april).

En serie av och med: Monica Saarinen och Tomas Ramberg
Producent: Maja Lagercrantz

Foto: Monica Saarinen och Tomas Ramberg – Vem bryr sig? (Fotograf: Mattias Ahlm/Sveriges Radio)

Presskontakt: Claes Bertilson, presschef, 070-327 7807 eller claes.bertilson@sr.se