Louise Andrén Meiton till Ekonomiekot

Report this content

Den erfarna ekonomijournalisten Louise Andrén Meiton är ny ekonomireporter på Ekot. Efter fyra år på Svenska Dagbladet ska Louise Andrén Meiton jobba som makroreporter i Ekots ekonomigrupp och även ha en ledande roll i ett nytt ekonomiprogram i Sveriges Radio.

Louise Andrén Meiton. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Ekonomigruppen på Ekot har i dag cirka tolv reportrar som jobbar mot Ekonomiekots fyra dagliga sändningar i P1, bidrar med rapportering i Ekots övriga sändningar och program samt med ekonomiinnehåll på de digitala och sociala plattformarna.

Från månadsskiftet mars/april blir Louise Andrén Meiton ny reporter i gruppen. Hon kommer närmast från Svenska Dagbladet där hon arbetat sedan 2013 som makroreporter. Mellan åren 2008 och 2013 jobbade hon i flera roller inom Ekot på Sveriges Radio. Tidigare har hon jobbat både på Dagens Industris tv-kanal och SVT:s A-ekonomi. Louise Andrén Meiton har en magisterexamen i företagsekonomi från Lunds universitet samt examen från journalistprogrammet vid JMK på Stockholms universitet.

– I Louise Andrén Meiton får Ekot en av Sveriges bästa reportrar inom makro- och samhällsekonomi, en journalist som sköter sitt bevakningsområde på allra högsta internationella nivå. Vi får samtidigt en rutinerad etermediejournalist med stor erfarenhet av radio, säger Anders Billing, chef för Ekonomiekot.

I Louise Andrén Meitons roll kommer också ingå ett arbete med det nya ekonomiprogram som Sveriges Radio just nu utvecklar och som kommer att starta senare i vår.

– Det är oerhört spännande och en stor utmaning att få vara med att skapa ett helt nytt radioprogram och dessutom göra det med Ekots styrka och enorma kompetens i ryggen. Men jag kommer givetvis sakna alla begåvade kollegor på SvD, säger Louise Andrén Meiton.

Pressbild:

Louise Andrén Meiton. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

För mer information, vänligen kontakta:

Anders Billing, chef Ekonomigruppen på Ekot
anders.billing@sverigesradio.se