Explosionsartad försäljningsökning på GPS

-     60 procent upp i maj jämfört med 2009

I sommar är det många som vill köra rätt. Det visar Elgigantens försäljning av GPS under maj månad. Elgiganten såg en försäljningsökning med över 60 procent i maj jämfört med samma månad förra året. Enligt Elgiganten beror ökningen på att många kunder ska ut på vägarna i sommar och antingen vill uppdatera sin GPS-modell eller få ett färskt kartinnehåll.

– Det finns många fördelar med att ha en GPS. För det första får man en korrekt vägbeskrivning men miljöfördelarna är också uppenbara. De flesta GPS-modeller kan idag räkna ut och välja den rutt som ger lägst bensinförbrukning vilket gör att föraren både tänker på miljön och på sin plånbok, säger Robert van Toor, försäljningschef Telecom på Elgiganten.

Idag fungerar en GPS mer än som bara ett hjälpmedel för att köra rätt väg. Många enheter kan idag hjälpa föraren att hitta bra restauranger, hotell, sevärdheter eller till och med vackra vägar runtom Europa, berättar Robert vidare.

Elgiganten har under början av 2010 sålt tiotusentals GPS-enheter i Sverige och tror på en fortsatt kraftig ökning. Jämfört med maj månad 2009 har försäljningen ökat med över 60 procent.

– Intresset för GPS har gått i vågor. När de först kom var det en häftig pryl, men många kunder var länge tveksamma. Nu är GPS i bilen nästan en självklarhet och många är andragångsköpare som nu söker större skärm, fria kartuppdateringar eller onlinetjänster. Våra kunder har sett vilket värde en GPS har i vardagen och den trygghet och säkerhet den erbjuder på våra vägar. Utvecklingen inom GPS går väldigt snabbt framåt och de flesta leverantörerna satsar i dagsläget på nya smarta funktioner och integration mot telenätet för att distribuera snabb och exakt trafikinfo tillsammans med hjälpfulla tips och inspiration för resrutten, säger Robert van Toor.

För ytterligare information:

Robert van Toor, Försäljningschef Telecom, tel: 08 580 866 00
Eddie Hernandez, Presskontakt Elgiganten, mobil: 070-359 36 36

Om Elgiganten

Elgiganten är en av Sveriges ledande varuhuskedjor inom hemelektronik och vitvaror och tredje största detaljhandelsföretaget inom sällanköpsvaror. Elkjøp-koncernen där Elgiganten ingår omsatte räkenskapsåret 2007/08 17,6 miljarder NOK med ett resultat på 1,0 miljarder NOK. I Norden finns totalt 233 varuhus och ca 6000 medarbetare. Alla nordiska varuhus försörjs från det 100 000 kvm stora centrallagret i Jönköping. Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag ca 1600 medarbetare och 68 varuhus. Elkjøp-koncernen ägs av den brittiska hemelektronikkoncernen DSG International plc. För mer information, se: www.elgiganten.se, www.elkjop.no, www.dsgiplc.com