Pressinformation - MP3-marknaden

Mp3-spelaren årets julklapp Mp3-spelaren har just utsetts till årets julklapp av branschorganisationen Konsumentelektronikbranschen, CE. Att Mp3-spelaren är en av de absolut hetaste produkterna just nu är tydligt. Undersökningsföretaget IT Research spår att 100 000 spelare kommer att säljas till svenska konsumenter under fjärde kvartalet i år. Därmed kommer vart femte hushåll ha en mp3-spelare vid årets slut. Utbudet är enormt, det finns ett sextiotal mp3-spelare på den svenska marknaden. Allt från radio till mulitmediacenter Mp3-spelarnas funktioner varierar idag från den enklaste modellen utan lcd-skärm som enbart kan spela upp musikfiler till rena multimediacenter som kan hantera olika typer av digital musik och film. Populära funktioner på mp3-spelare idag är också bland annat fm-radio och diktafon. Se bifogad köpguide för ytterligare information om olika funktioner. Explosionsartad försäljningsökning Intresset för denna produkt har aldrig varit större. Under första halvåret i år steg försäljningen med 288% jämfört med samma period 2003 (enligt IT Research) och allt tyder på att ökningen fortsätter. El-Gigantens försäljning under 2004, från första till andra halvåret, har ökat med 397%, redan innan julhandeln dragit igång. Nedladdning av musik från Internet Tillgängligheten för att kunna ladda ned musik ifrån Internet är enorm. När som helst på dygnet kan konsumenten ladda ned sin favoritmusik. I stort sett alla siter för nedladdning erbjuder konsumenten att köpa musik antingen i singelformat eller i albumformat. Förteckning över siter för laglig nedladdning av digital musik finns att hämta på: http://www.pro-music.org/musiconline.htm En del äldre modeller och ett fåtal av de mp3-spelare som finns på marknaden idag kan inte hantera det format (WMA, Windows media audio) som musik säljs i på Internet idag. Per Sigvardsson, El-Gigantens VD om den ökade försäljningen av mp3-spelare: ”Förklaringen till det enorma intresset är framför allt att tekniken och funktionerna i mp3-spelarna fullkomligt exploderat det senaste året samtidigt som vi lyckats pressa priset på spelarna. Dessutom har allt fler tillgång till höghastighetsuppkoppling till Internet hemma och kan därmed ladda ner musik och filmer från Internet.”