El-Kretsen presenterar länen och kommunernas elektronikåtervinning

Så mycket återvann svenskarna 2010

Mobiltelefoner, glödlampor, hårfönar, datorer, tv-apparater, spel och batterier. Svenskarna är engagerade i sin elektronikåtervinning. Under 2010 samlade Sverige in hela 150 400 ton, vilket motsvarar ett resultat på 15,99 kg/invånare och är att jämföra med EU:s direktiv som ligger på 4 kg/invånare. Resultatet är en ökning med 1,39 % mot föregående år. I topp ligger Gotlands län tätt följt av Jämtland, Västmanland och Gävleborgs län som alla samlat in över 19 kg/invånare.

- Svenskarna är fantastiskt duktiga på att göra rätt. Återigen har vi ett resultat som gör oss världsledande inom elektronikåtervinning. Statistiken visar att när varje person återvinner sin vardagselektronik istället för att lägga den i byrålådan, blir det faktiskt skillnad, säger Ulrika Eliason, informations- och marknadschef på El-Kretsen.

Snabb teknikutveckling gör att utbudet av små elprodukter ökar. Idag finns det elektronik i allt fler och nya produktgrupper. Om man bara ser till hårfönar så säljs det till exempel cirka 250 000 hårfönar per år och sammanlagt finns cirka 4-5 miljoner hårfönar i de svenska hemmen. Ulrika menar att utvecklingen innebär att det är otroligt viktigt att vi lär oss hur vi ska ta hand om elektronikprodukter och

vill gärna lyfta fram kommunernas arbete i samband med Återvinningshelgen som goda exempel.

- Att varje svensk samlat in nästan 16 kg elektronik som nu återvinns för att tillverka nya produkter, el och fjärrvärme istället för att hamna i naturen eller bli liggande hemma i en låda är fantastiskt, säger Ulrika Eliason.

Ulrika Eliason från El-Kretsen finns tillgänglig för intervjuer på tel: 08-545 212 95.

www.el-kretsen.se finns mer information om elektronikåtervinningen i Sverige.

För mer information om El-Kretsen kontakta:

Ulrika Eliason, Informations- och marknadschef på El-Kretsen, 08-545 212 95, ulrika.eliason@el-kretsen.se

För praktiska frågor som bilder, etc. kontakta Maria Östman 08-545 29 864, 070-453 50 56 maria.ostman@starpr.se

El-Kretsen

Bolaget ägs av 21 branschorganisationer och drivs utan vinstintresse. El-Kretsen har idag cirka 2 000 kunder anslutna till sig. Enligt lag måste importörer, tillverkare och företag som säljer elprodukter samt bärbara batterier på den svenska marknaden erbjuda hushållen ett insamlings- och återvinningssystem för gammal uttjänt elektronik och batterier. El-Kretsen erbjuder ett rikstäckande återvinningssystem med cirka 1 000 mottagningsplatser. Systemet täcker samtliga produktområden som omfattas av lagen och ger god service till alla som vill lämna in gamla produkter.