• El-Kretsen/

El-Kretsen presenterar länen och kommunernas elektronikåtervinning - Så mycket återvann svenskarna 2011

Report this content

Brödrostar, strykjärn, mobiltelefoner, kaffemaskiner, tv-apparater och batterier. Svenskarna är engagerade i sin elektronikåtervinning. Under 2011 samlade Sverige in hela 154 185 ton, vilket motsvarar ett resultat på 16,27 kg/invånare, att jämföra med EU:s direktiv som ligger på 4 kg/invånare. Resultatet är en ökning med 2,5 % mot föregående år.

- Återigen har vi ett resultat som gör oss världsledande inom elektronikåtervinning. Svenskarna är otroligt bra på att lämna in sina uttjänta elektronikprodukter istället för att låta de bli liggande hemma. Den höga siffran visar att merparten av svenskarna tar sitt ansvar, och dessutom ökar engagemanget att återvinna från år till år, säger Ulrika Eliason, informations- och marknadschef på El-Kretsen.

För mer detaljerad återvinningsstatistik indelad i län och kommuner, se bilaga.
Ulrika Eliason från El-Kretsen finns tillgänglig för intervjuer. På
www.el-kretsen.se finns mer information om elektronikåtervinningen i Sverige.

För mer information om El-Kretsen kontakta:
Ulrika Eliason, Information-och marknadschef på El-kretsen, Tel: 08-545 212 95, e-post:
ulrika.eliason@el-kretsen.se

För praktiska frågor och bilder kontakta:
Maria Kans, Star PR Group, Tel: 08-557 61 001, e-post:
maria.kans@starprgroup.com

El-Kretsen
Bolaget ägs av 21 branschorganisationer och drivs utan vinstintresse. El-Kretsen har idag cirka 2 300 kunder anslutna till sig. Enligt lag måste importörer, tillverkare och företag som säljer elprodukter samt bärbara batterier på den svenska marknaden erbjuda hushållen ett insamlings- och återvinningssystem för gammal uttjänt elektronik och batterier. El-Kretsen erbjuder ett rikstäckande återvinningssystem med cirka 1 000 mottagningsplatser. Systemet täcker samtliga produktområden som omfattas av lagen och ger god service till alla som vill lämna in gamla produkter.