• Elastx/

Elastx svenska molnplattform betydligt snabbare än Amazon och Rackspace i oberoende test.

Report this content

Den svenska molnplattformsleverantören Elastx visar i en oberoende test gjord av Cloud Spectator att dom är betydligt snabbare än de ledande internationella molnleverantörerna Amazon och Rackspace.

Diskprestanda är en av de största utmaningarna i molnplattformar vilket har begränsat möjligheten att köra vissa IO intensiva applikationer.

Elastx är en PaaS (Platform as a Service) leverantör som i dessa tester visar att deras plattform är många gånger snabbare vilket ger nya möjligheter och en bättre upplevelse för användarna. Både Amazon och Rackspace är Infrastructure as a Service (IaaS) leverantörer men det är en mycket relevant jämförelse då många av de ledande PaaS tjänsterna, Heroku, Beanstalk, Cloudbees, Cloudstack och EngineYard inte har egen infrastruktur utan använder Amazon eller Rackspace infrastruktur istället.

Joakim Öhman Elastx VD berättar:
Vi har byggt en ny plattform från grunden optimerad för nästa generations it-drift där vi fokuserat på att lösa de mest förekommande problemen och utmaningarna vi upplevt med traditionell it-drift och andra IaaS och PaaS molnplattformar. Vi har 4 hörnstenar som vi lever efter och är de främsta styrkorna med våra tjänster.

- Vi erbjuder äkta PaaS där kunden har kontroll och kan starta hela servermiljöer på under en minut och som stödjer kundens DevOps och affärsprocesser. Vi mäter och tar betalt för faktisk förbrukning av CPU, minne och disk.

- Vi garanterar att drift och support finns i Sverige vilket är viktigare än någonsin för många speciellt nu efter den uppmärksammade NSA avlyssningen.

- Vi har ingen inlåsning varken kommersiellt eller tekniskt. Vi ser ett starkt mervärde att kunna erbjuda tjänster som är baserade på öppna standarder vilket gör det enkelt för våra kunder att flytta till oss men även lämna oss och vi har därför heller ingen bindningstid i våra avtal.

- En relativt vanlig utmaning med molnplattformar har varit prestanda och då framförallt diskprestanda. Vi har investerat tungt i vår lagringsinfrastruktur för att inte ha denna begränsning där all lagring är baserad på Solid State Disk (SSD) vilket gör att vi kan garantera en förutsägbar hög prestanda. Denna rapport bevisar att vi lyckats med vår satsning på prestanda där vi har jämförts med våra största konkurrenter där framförallt Amazon är den infrastruktur som många av de största PaaS leverantörerna använder sig av.

Läs hela rapporten - “How Elastx Delivers Massive I/O Performance for Platform as a Service (PaaS)”

För mer information vänligen kontakta:

Elastx AB
Henrik Grankvist, Business Development Manager
Tel: 08 - 557 728 10 , alt. 0725 - 717802
E-mail: henrik.grankvist@elastx.se

Om Elastx:
Elastx är specilister inom utveckling samt drift av molntjänster och har en gedigen erfarenhet av hostinglösningar, systemarkitektur och systemutveckling.
Elastx levererar stabila publika och privata molntjänster med förutsägbar prestanda genom sina två Platform-as-a-Service (PaaS) tjänster, Easy och Extreme.
Med E-development så erbjuder vi utvecklingstjänster samt rådgivning inom Big data och linjär skalbarhet.

www.elastx.se | www.twitter.com/elastx.se | www.linkedin.com/company/elastx

Om Cloud Spectator
Cloud Spectator är ett oberoende analys företag med inriktning på cloud tjänster. Cloud Spectator utför omfattande prestandatester och jämför infrastrukturpriser mot serverprestanda. Sedan 2011 har Cloud Spectator följt och analyserat cloud leverantörer på en global nivå och tillhandahåller kontinuerligt studier samt undersökningar åt företag som vill få värdefulla beslutsunderlag gällande infrastrukturmolntjänster och dess prestanda.

www.cloudspectator.com | www.twitter.com/cloudspectator | +1 1-617-300-0711

Om Neovise
Neovise är ett oberoende forskning och analys företag inom cloud computing. Neovise erbjuder omfattande behovsanalyser, samt djuplodad rådgivning när företag står inför valet att använda molnbaserade tjänster och då främst IaaS samt PaaS. Tillsammans med kunden så tas väl underbyggda beslutsunderlag fram för att kunna ta rätt beslut vid val av molntjänst.

www.neovise.com | www.twitter.com/neovise | +1 424.ANALYST / +1 424.262.5978