Alberto Zanata utsedd till ny chef för Electrolux Professionella Produkter

Alberto Zanata har utsetts till ny chef för Professionella Produkter och vice verkställande direktör i AB Electrolux. Zanata kommer att ingå i koncernledningen och rapportera till VD och koncernchef Hans Stråberg. Alberto Zanata, 49, har haft flera ledande positioner inom Professionella Produkter såsom chef för dess verksamhet i Nordamerika, marknadschef för sektorn, fabrikschef och produktchef. Zanata har en ingenjörsexamen med företagsekonomi från universitetet i Padua, Italien. Fram till 1983 var Zanata professionell tennisspelare. Zanata tillträder omgående. Han är italiensk medborgare och kommer att vara placerad i Pordenone, Italien. Zanta efterträder Detlef Münchow som, i enlighet med tidigare kommunikation, lämnar koncernen. Electrolux Professionella Produkter är marknadsledande inom restaurangköksutrusning och professionell tvättutrustning. Sektorn genererade en försäljning om 7,4 miljarder kronor 2008 vilket motsvarar 7 % av Electrolux totala försäljning om 105 miljarder kronor. Rörelseresultat var 774 miljoner och rörelsemarginalen 10,4 %. Läs mer om Electrolux Food Service på http://www.electroluxprofessional.com/ Läs mer om Professional Laundry på http://www.laundrysystems.electrolux.com/