Electrolux Design Lab 2014 öppnar för ansökningar

Imorgon, den 1 mars, öppnar Electrolux Design Lab 2014 ansökningsprocessen. Det är idén som står i fokus när årets tema ”skapa hälsosamma hem” inbjuder designstudenter och nyutexaminerade designers till att skicka in sina innovativa designlösningar för framtidens hushåll.

Den populära globala designtävlingen som förra året fick mer än 1700 bidrag från över 60 länder är inne på sitt tolfte år. I år fokuserar tävlingen på områdena hälsa och hållbarhet under temat ”Creating Healthy Homes”, och syftar till att svara på frågan hur vi i framtiden kan leva hälsosamt, bo i trivsamma miljöer och ta hand om oss själva och andra på ett enkelt, kreativt och hållbart sätt. Designstudenter från hela världen uppmanas att tävla med sina designlösningar för chansen att vinna en sex månader lång betald praktik på Electrolux och 5000 euro i prispengar. Det är enkelt att vara med i tävlingen: deltagarna ska skicka in en beskrivning av sin idé, en visuell sketch som illustrerar idén samt en förklaring av konsumentfördelarna. De tre fokusområdena är: Culinary Enjoyment, Fabric Care och Air Purification.

Bästa designkoncepten får global uppmärksamhet
De främsta bidragen presenteras på Design Labs hemsida och kan marknadsföras i sociala medier, vilket ger studenterna en chans att nå en global publik. Eftersom tävlingen sker i olika steg öppnar det för ytterligare engagemang; studenterna kan utveckla sina koncept under tävlingens gång, publicera och dela nytt innehåll och blogga om utvecklingen av konceptet. Dessutom kommer de att få feedback av anställda på Electrolux under urvalsprocessen. Vinnaren väljs av en jury bestående av globalt renommerade personer inom området.

Priser och möjligheter
Första pris är en sex månader lång betald praktikplats på ett av Electrolux tio globala designcenter samt 5000 euro. Andra pris är 3000 euro och tredje pris 2000 euro. Vinnaren av folkets favorit som utses genom röstning online tilldelas 1000 euro. Tävlingen öppnar för ansökningar den 1 mars 2014 och sista ansökningsdagen är 6 april 2014. I maj presenteras de bästa bidragen på hemsidan. Mer om tävlingen och briefen finns på Design Labs
hemsida.

På prispallen 2013
Designstudenten Adrian Perez Zapata från Colombia vann Electrolux Design Lab 2013 med konceptet Mab. Konceptet är ett automatiskt rengöringssystem som består av hundratals flygande minirobotar. Robotarna rengör ytor genom att nudda dem med en vattendroppe. Mab scannar av huset, bestämmer vilka områden som ska städas och sänder därefter ut robotarna.
Video på YouTube:

Andrapriset i tävlingen gick till Atomium av Luiza Silva från Brasilien. Juryns motivering löd “för ett koncept som lyfter den globala utmaningen i att skapa och behålla en hälsosam livsstil, inspirerad av barns lekfullhet och kreativitet”.
Video på YouTube:

Tredjepriset tilldelades Breathing Wall av Jeabyun Yeon, Korea, med motiveringen “Breathing Wall skapar en relevant diskussion kring en framtida affärsmodell som inte bara handlar om att tillverka produkter, utan även om att skapa förslag som kan ge en mer poetisk känsla i byggindustrin”.
Video på YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=70ZRUTdLXlw

För medieförfrågningar och ytterligare information, kontakta PR-ansvarig Emelie Simonsbacka: emelie.simonsbacka@electrolux.se, 073-325 11 06

Följ Electrolux och Design Lab i sociala medier
Design Labs hemsida: electroluxdesignlab.com
Flickr: flickr.com/photos/electrolux-design-lab
Electrolux Sveriges Facebooksida: facebook.com/ElectroluxSverige
Electrolux Sverige på Twitter: twitter.com/ElectroluxSE
Electrolux Sverige på Instagram: instagram.com/electroluxse

Electrolux är en av världens ledande tillverkare av hushållsmaskiner. Utvecklingen bygger på konsumentinsikt och sker i nära samarbete med professionella användare. Vi erbjuder innovativa lösningar för hem och företag, med omsorgsfullt designade produkter såsom kylskåp, diskmaskiner, tvättmaskiner, spisar, luftkonditioneringar, dammsugare och småapparater. Under välkända varumärken som Electrolux, AEG, Zanussi, Frigidaire och Electrolux Grand Cuisine säljs fler än 50 miljoner produkter årligen till kunder i över 150 länder. Under 2013 hade Electrolux en omsättning på 109 miljarder kronor och cirka 61 000 anställda. För mer information besök www.electrolux.com/press och newsroom.electrolux.com/se.