Electrolux Group delårsrapport andra kvartalet 2024

Sammanfattning av andra kvartalet 2024

• Nettoomsättningen uppgick till 33 819 Mkr (32 653). Den organiska försäljningen ökade med 6,8% drivet av högre volymer i samtliga affärsområden medan pris var negativt. Trots de utmanande marknadsförhållandena förbättrades mix, gynnad av de nya modulariserade plattformarna och ett attraktivt produkterbjudande.
  • Rörelseresultatet uppgick till 419 Mkr (-124), vilket motsvarar en marginal om 1,2% (-0,4). Exklusive engångsposter uppgick resultatet till 519 Mkr i det andra kvartalet 2023. Högre volymer och förbättrad mix kompenserade delvis för negativt pris. Kostnadseffektiviseringar bidrog till resultatet med 0,3 Mdr kr.
  • Koncernens rörelseresultat förbättrades med mer än 1 Mdr kr jämfört med första kvartalet 2024, med en betydande minskning av förlusten i Nordamerika.
  • Latinamerika utvecklades starkt med en hög organisk försäljningstillväxt och en rullande 12-månaders rörelsemarginal om 7%.
  • Fortsatt svag marknad i Europa drivet av inbyggnadsprodukter för kök.
  • Periodens resultat uppgick till -80 Mkr (-648) och resultatet per aktie var -0,30 kr (-2,40).
  • Det operativa kassaflödet efter investeringar var 1 226 Mkr (3 137), där det andra kvartalet 2024 återspeglar ett normalt säsongsmönster.

VD och koncernchef Jonas Samuelsons kommentar

Samtidigt som konsumentefterfrågan på våra huvudmarknader var fortsatt varierad under det andra kvartalet, har våra produkter tagits emot väl av konsumenterna. Vi överträffade marknaden i Europa och Nordamerika och fortsatte att driva en positiv mix med en försäljningstillväxt på 7% under kvartalet jämfört med samma period föregående år. Rörelseresultatet förbättrades sekventiellt med mer än 1 Mdr kr under det andra kvartalet, och med ett rörelseresultat på 419 Mkr återvände vi till vinst för koncernen. Operativt kassaflöde var 1,2 Mdr kr positivt och likviditeten fortsatt stark.

Latinamerika fortsatte att leverera ett starkt resultat och uppnådde en rullande 12-månaders rörelsemarginal på 7% under det andra kvartalet. Resultatet minskade i Europa, Asien-Stillahavsområdet, Mellanöstern och Afrika med svag privatkonsumtion i Europa där marknadsefterfrågan drevs främst av ersättningsköp. Rörelseförlusten i Nordamerika minskade avsevärt jämfört med det första kvartalet och vi gör goda framsteg i ansträngningarna att återvända till lönsamhet. Upprampningen av produktionen i den nya spisfabriken i Springfield fortsätter som planerat med förbättrad produktion och produktivitet under kvartalet. Det är mycket glädjande att våra produkter är väl mottagna på marknaden. Matlagningsprodukterna som tillverkas i Springfield bidrog till ett övergripande rekordhögt konsumentbetyg på 4,6 av 5 i Nordamerika, med branschledande betyg i alla nyckelkategorier. Vår förmåga att fortsätta generera en positiv mix och stabilisera nettopris sekventiellt i det här utmanande marknadsläget visar att vårt fokus på att stärka vår position inom mellan- och premiumkategorierna fortsätter att vara effektivt.

Marknadsförutsättningarna under det andra kvartalet förblev liknande som de senaste kvartalen, med den kumulativa effekten av hög inflation och höga räntor som fortsatte att påverka konsumentsentimentet negativt. Undantaget är Brasilien, där ett förbättrat konsumentsentiment gynnar efterfrågan. Generellt har inflationen varit något mer ihållande än väntat, vilket har fortsatt att hålla tillbaka diskretionära utgifter. Detta har fördröjt den förväntade förbättringen av efterfrågan något, särskilt i Europa. Vi har därför ändrat marknadsutsikterna för ”Europa, Asien-Stillahavsområdet” för helåret 2024 från neutralt till negativt. I Europa ligger bostadsbyggandet och ombyggnation av kök kvar på svaga nivåer, medan efterfrågan på ersättningsmarknaden har stabiliserats, med hög kampanjaktivitet. Efterfrågan i Nordamerika har varit stabil hittills under året, understödd av en aggressiv prismiljö, trots en svag bostadsmarknad.

Pris var negativt under det första halvåret 2024 med prispress i Nordamerika, vilket reflekterar de lägre prisnivåer som etablerades i slutet av 2023, samt hög kampanjaktivitet i andra marknader. Som kommunicerats tidigare, förväntar vi oss att pris kommer att vara negativt för helåret 2024, vilket också påverkar det andra halvåret negativt. Dock förväntar vi oss att kampanjintensiteten i Nordamerika kommer att fortsätta att stabiliseras sekventiellt under året.

Vi fortsätter att genomföra kostnadsbesparingsaktiviteter som förväntas få betydande genomslag under andra halvåret. Ökade investeringar i marknadsföring för att dra fördel av vårt attraktiva produkterbjudande har gett god utdelning och, liksom i det andra kvartalet, planerar vi att öka investeringarna i innovation och marknadsföring under andra halvåret 2024. Sjöfraktraterna har stigit nyligen och beaktat denna motvind från logistikkostnader är vår målsättning nu att nå kostnadsbesparingar på cirka 4 Mdr kr under 2024, exklusive investeringar i innovation och marknadsföring.

På produktsidan lanserar vi just nu en ny serie av smarta tvättmaskiner och torktumlare som syftar till att förlänga klädernas livslängd och minska resursanvändningen, där utvalda modeller har en energieffektivitetsklass över A – den högsta energiklassen i EU. Detta är ett exempel på våra åtgärder för att uppnå våra nya vetenskapsbaserade klimatmål för 2030, där en viktig del är att minska koncernens scope-3-utsläpp med 42% mellan 2021 och 2030.

Vi gör framsteg med våra strategiska initiativ att avyttra icke-kärntillgångar och meddelade efter stängningen av det andra kvartalet, den 18 juli 2024, att vi har slutit ett avtal om att avyttra verksamheten inom varmvattenberedare i Sydafrika till ett enterprise value av cirka 1,4 Mdr kr. Detta är i linje med vårt skärpta strategiska fokus på mellan- och premiumkategorierna, primärt under våra huvudvarumärken Electrolux, AEG och Frigidaire.

När vi blickar framåt, strävar vi efter att dra ytterligare fördel av den förenklade organisationen, fortsätta att genomföra våra ambitiösa kostnadsbesparingsmål och fokusera på våra huvudvarumärken för att stärka vår position i utvalda mellan- och premiumkategorier när konsumentefterfrågan på våra huvudmarknader börjar återhämta sig. Detta är våra viktigaste prioriteringar för att fortsätta att återställa marginalerna och återgå till lönsam tillväxt.

Telefonkonferens 09.00

En telefonkonferens hålls idag den 19 juli kl. 09.00 (CET). Telefonkonferensen leds av VD och koncernchef Jonas Samuelson och Ekonomi- och finansdirektör Therese Friberg.

För att endast lyssna på telefonkonferensen, använd länken:

För att både lyssna på telefonkonferensen och ställa frågor, använd länken:

Presentationsmaterial för nedladdning

www.electroluxgroup.com/ir

Informationen är sådan som Electrolux Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-07-19 08:00 CET.

För mer information:

Maria Åkerhielm, Investor Relations, 070 796 3856

Electrolux Group Press Hotline, 08 657 65 07

Electrolux Group är en ledande global vitvarukoncern som i mer än 100 år gjort livet bättre för miljontals människor. Vi utvecklar nya sätt att skapa smakupplevelser, ta hand om kläder och få en hälsosammare hemmiljö. Vi strävar ständigt efter att leda utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle genom våra produkter och vår verksamhet. Genom våra ledande varumärken, som inkluderar Electrolux, AEG och Frigidaire, säljer vi hushållsprodukter i omkring 120 marknader varje år. Under 2023 hade Electrolux Group en omsättning på 134 miljarder kronor och cirka 45 000 anställda. För mer information besök www.electroluxgroup.com.