Flygande städrobotar vinner Electrolux Design Lab 2013

Vad innehåller framtidens hem? Flygande städrobotar, expanderande väggar som filtrerar luften och matlagning med hologramteknik, det är bara några av visionerna i designtävlingen Electrolux Design Lab 2013. Mab av Adrian Perez Zapata från Colombia tilldelades första pris i finalen av tävlingen som anordnades på Fotografiska muséet i Stockholm under onsdagen.

Designstudenten Adrian Perez Zapata från Universidad Pontificia Bolivariana, Colombia vann Electrolux Design Lab 2013 med konceptet Mab. Konceptet är ett automatiskt rengöringssystem som består av hundratals flygande minirobotar. Robotarna rengör ytor genom att nudda dem med en vattendroppe. Mab scannar av huset, bestämmer vilka områden som ska städas och sänder därefter ut robotarna.

Adrian Perez från Colombia beskriver sitt koncept som små “älvor” som flyger omkring och städar ditt hem.

”Jag var i trädgården vid mitt universitet och observerade hur kontrollerat bin och getingar flyger  när de pollinerar blommor och hur vackert det är att se bisvärmar samarbeta. Mitt koncept Mab kräver enbart en liten initial konfigurering för att fungera automatiskt, så att du kan komma hem och se en svärm minirobotar flyga omkring och städa självständigt. Detta betyder att du kan sitta ner och ta det lugnt, medan Mab-älvorna gör sitt jobb och ditt hem blir städat.

”Årets vinnande koncept förnyar idén av en robot, och ser den inte som en enhet som härmar det mänskliga beteendet utan som något som har inspirerats av den magiska logiken i naturens samarbeten och gruppintelligens”, säger Stefano Marzano, Chief Design Officer på Electrolux och juryordförande. ”Mab är ett innovativt koncept som skulle kunna vara relevant både för konsumenter och för företag, för att minska ansträngningen av den dagliga städningen och istället maximera resultatet.”

Mab fick även flest röster i onlinetävlingen, 40% av de totalt 4 391 officiella rösterna, och tilldelas därmed People's Choice Award.

Andrapriset i tävlingen gick till Atomium av Luiza Silva från Brasilien. Juryns motivering löd "för ett koncept som lyfter den globala utmaningen i att skapa och behålla en hälsosam livsstil, inspirerad av barns lekfullhet och kreativitet". Tredjepriset tilldelades Breathing Wall av Jeabyun Yeon, Korea, med motiveringen "Breathing Wall skapar en relevant diskussion kring en framtida affärsmodell som inte bara handlar om att tillverka produkter, men även om att skapa förslag som kan ge en mer poetisk känsla i byggindustrin".

Första steget mot en karriär inom design
Syftet med designtävlingen är att bjuda in designstudenter världen över till att presentera banbrytande idéer kring framtidens hushållsprodukter. Tävlingen fungerar även som en innovativ plattform för att hitta nya talanger. Första pris är 5000 euro och en sex månader lång betald praktik på ett av Electrolux globala designcenter. Andra pris är 3000 euro, tredje pris 2000 euro och priset för People’s Choice Award är 1000 euro.

Temat för Design Lab 2013 var Inspired Urban Living och 1700 bidrag från över 60 länder skickades in till tävlingen i år. Tävlingen skedde i fem steg, vilket tillät de tävlande att fokusera på olika områden genom processen. Över 100 av de bästa koncepten valdes ut för att bli utvärderade av anställda på Electrolux inom områdena Design, R&D och Marknadsföring/Innovation. Varje koncept gick att rösta på och det som fick flest röster gick automatiskt vidare till nästa omgång. Juryn i Design Lab 2013 består av Stefano Marzano, Chief Design Officer på Electrolux, Hideshi Hamaguchi, designstrateg från Yanko Design och Pio Barone Lumaga, chefredaktör för LOFT Bookazine.

Electrolux Design Labs teman genom åren

2003  – User Driven Solutions
2004  – Designs of the Future
2005  – Designs of the Future