Gunilla Nordström utsedd till ny chef för Vitvaror Asia Pacific

Gunilla Nordström har utsetts till chef för Electrolux Vitvaror Asia Pacific och tillika Executive Vice President i AB Electrolux. Gunilla Nordström efterträder Peter Birch som träder i pension. Hon kommer att rapportera till Hans Stråberg och sitta i koncernledningen.

Gunilla Nordström, 48, är idag chef för Sony Ericsson Mobile Communications (China) Co. Ltd. och Corporate Vice President för Sony Ericsson Mobile Communications AB. Under sin 24-åriga karriär har hon innehaft ett antal chefsbefattningar i Ericsson och Sony Ericsson i Asien, Europa och Sydamerika. Nordström, som är svenska, har en civilingenjörsexamen i industriell ekonomi från Linköpings Universitet, Tekniska Högskolan.

Nordström börjar sin tjänst hos Electrolux i augusti med placering vid Electrolux regionala huvudkontor i Singapore.

Electrolux Vitvaror Asia Pacific är koncernens affärssektor för produktutveckling, tillverkning, försäljning och marknadsföring av kylskåp, ugnar, spisar, spisfläktar, diskmaskiner, tvättmaskiner och torktumlare i Australien, Nya Zeeland, Kina, Indien, Thailand, Malaysia, Singapore, Vietnam, Filippinerna, Indonesien och Japan, huvudsakligen under Electrolux-varumärket. I regionen finns mer än 4 000 anställda.

Bild på Gunilla Nordström finns att ladda ned på http://www.electrolux.com/imagebank

Mer information om Electrolux koncernledning finner du här: http://www.electrolux.com/node180.aspx