• Electrolux Group/

Ny Electrolux Group-studie visar att kortare tvättprogam och låg temperatur är nyckeln till att minska miljöpåverkan från kläder

Sjuårigt forskningsprogram visar att kläder, inklusive jeans och t-shirts, kan hålla mer än 50 procent längre [1] under skonsammare tvättförhållanden.

Ny forskning som publiceras idag i den fjärde upplagan av rapporten The Truth About Laundry visar att lägre temperatur och kortare cykler kan förlänga klädernas livslängd med mer än 50 procent. Studien har genomförts av det globala vitvarubolaget Electrolux Group och är en del av ett sjuårigt vetenskapligt forskningsprogram som fokuserar på att förlänga kläders livslängd.

Genom omfattande laboratorietester testades olika tvättmetoder på olika tyger som valts ut för att representera vanliga klädtyper, inklusive jeans och t-shirts. Färgförsämringen övervakades regelbundet och de över 600 paneldeltagarna bestämde när kläderna skulle kasseras.

Resultatet är ett nytt mått, Electrolux Care Index. Det är en ny metod som kan mäta effekten av olika tvättbehandlingar genom kläders hållbarhet. Till exempel kommer en T-shirt som tvättas i 30°C i 59 minuter att hålla över 50 procent längre än när den tvättas med en vanlig 40°C cykel, som kan pågå i upp till 120 minuter. Resultatet var liknande för denim jeans.

”2021 publicerade vi en livscykelanalys (LCA) studie på Electrolux tvättmaskiner som visade 20-25 procent minskning av global uppvärmningspotential genom förändringen från 40°C till 30°C tvättar”, säger Elisa Stabon, Head of Product Experience inom Product Line Care, Electrolux Group. ”Vi har nu gått längre inom denna nya forskning. För att minska klädernas betydande miljöavtryck måste plaggen användas längre. De två enklaste sätten att uppnå detta är för det första att bära kläderna fler gånger mellan tvättarna, för det andra att tvätta kläderna under skonsammare förhållanden vilket innebär lägre temperaturer och kortare cykler”.

Dessa resultat kan vara betydande. Modeindustrins tydliga miljöpåverkan är omtalad, och branschen ansvarar för mer utsläpp av växthusgaser per år än alla internationella flygningar och sjöfarten tillsammans [2] samt bidrar till 10 procent av de globala koldioxidutsläppen [3].

Men det är i hemmet som Electrolux Groups nya studie kan få de största konsekvenserna. En genomsnittlig europé [4] slänger över 6,5 kg [5] kläder [6] varje år, varav 87 procent antingen förbränns eller hamnar på soptippen [7]. Det motsvarar nästan 13,5 ton kläder som slängs varje dag, vilket är långt innan det är nödvändigt för merparten av plaggen [8]. Enligt den brittiska klimatorganisationen WRAP är förlängning av klädernas livslängd den enskilt största möjligheten att minska dess avtryck från kol-, vatten- och avfallshantering [9].

Enligt resultatet i The Truth About Laundry 2024 är det en fortsatt utmaning att få människor att välja skonsammare tvättprogram. Studien som har genomförts sedan 2020 där upp till 14 000 personer i fjorton europeiska länder tillfrågas, visar att de flesta hushållen fortsätter att tvätta vid högre temperaturer även om miljontals hushåll har upplevt tvättmisstag:

• 59 procent av hushållen i Europa hävdar att de tvättar sina kläder huvudsakligen i 40°C och uppåt.
• Endast 12 procent av de tillfrågade tror att cykelns längd har en inverkan på klädernas hållbarhet, när den istället kan ha en betydande inverkan.
• Två tredjedelar (66%) av de tillfrågade har upplevt frustrationen när man tömmer maskinen och hittar ett klädesplagg som krympt eller blivit missformat.
• Nästan tre fjärdedelar (74%) har också upplevt att färgen bleknat.
• Nästan 8 av 10 tillfrågade (79%) angav att tvättmisstag var ett resultat av deras eget agerande. Det vanligaste angivna skälet var att temperaturen var för hög.

Orsakerna bakom européernas envisa inställning till högre tvätttemperaturer visar sig vara varierande och komplexa. Å ena sidan är majoriteten nöjda med resultatet när de tvättar i 30°C och endast 12 procent anger att deras tvätt inte blev så ren som förväntat. Men på frågan varför de inte tvättar i 30°C oftare, rapporterade dock mer än en tredjedel (34%) att de inte är säkra på att fläckarna går bort. Den näst vanliga anledningen till att inte sänka temperaturen är vana.

Rapporten visar att vana kan vara en viktig anledning till att konsumenter fortsätter att tvätta i 40°C grader. Electrolux Groups egen data indikerar att inställningen 40°C bomull är den mest använda på tvättmaskinerna, med en cykellängd som oftast är 90 till 120 minuter. Helst bör maskinen vara automatiskt inställd på att starta med den lägsta optimala inställningen . Exempelvis har över 70 procent av programmen i tre av Electrolux senaste produktserier 30°C eller 20°C som startstandard.

Även om nyare tvättmaskiner gör det möjligt för konsumenter att justera standardinställningen visar rapportens resultat på en motvilja och en kunskapslucka. Nästan 74 procent av de tillfrågade fortsätter att använda standardtvätttemperaturen, och nästan 30 procent är omedvetna om att de kan ändra den. På samma sätt använder 78 procent sig av standardcykeln, och 35 procent vet inte att den kan justeras. Måttet Electrolux Care Ilndex indikerar att temperatur och cykellängd avsevärt påverkar klädernas livslängd. Generellt sett bidrar kallare och kortare tvättar till att förlänga plaggens livslängd.

”Vår relation till kläder är inte bara praktisk, det handlar också om klimatet och ansvarsfull konsumtion”, säger Sarah Schaefer, VP Sustainability Europe och APMEA på Electrolux Group. "Genom skonsamma tvättmetoder - som att sänka temperaturen, förkorta tvättcykelns längd och minska användningen av tvättmedel - kan vi drastiskt minska koldioxidavtrycket från vår klädhantering. På så sätt blir tvätten inte bara en daglig hushållssyssla utan en medveten handling”.

För att förlänga klädernas livslängd och minska dess miljöpåverkan rekommenderar Electrolux Group följande fem steg:

Steg 1: Tänk. INNAN. Du tvättar.
Vanliga tvättmissar som krympning, färgförlust och blekning leder till att miljontals kläder förbränns eller hamnar på soptippen i förtid. Det kan till största del undvikas genom att välja rätt inställningar. För enklare tvätt, välj tvättmaskiner med funktioner som Electrolux UltraQuick 59 min, som helt tar bort över 50 vanliga fläckar vid 30°C [10 ]på under en timme, och som kan även spara upp till 30 procent energi [11].

Steg 2: Var smart(are) med teknik
De flesta människor nyttjar inte sin tvättmaskins fulla potential. Mindre än hälften (46%) läser sällan instruktionerna och 22 procent gör det aldrig. Att förstå hur maskinen fungerar kan leda till bättre val men att läsa instruktioner är inte för alla. Här kan apparater med smartare teknik vara lösningen. Till exempel förenklar Electrolux SmartSelect-funktionen processen och hjälper användare att spara tid, energi och vatten på ett enkelt sätt. Med bara ett klick bidrar funktionen till besparingar på 80 procent energi, 50 procent tid och 20 procent vatten [12].

Steg 3: Gör 30°C till standard
Med tanke på att de flesta konsumenter använder sig av standardinställningarna är det viktigt att kontrollera vilka standardinställningarna är. De flesta kan ändras vilket gör det enkelt att sänka temperaturen till 30°C, som är lämpligt för de flesta tvättar. På nya maskiner bör man välja de standardinställningar som redan är bättre för kläder. I tre av Electrolux senaste produktserier är standardinställningarna 30°C eller 20°C för 70 procent av programmen.

Steg 4: Minska tiden
Som Electrolux Care Index visar kan kortare cykler förlänga klädernas livslängd, ändå vet bara 12 procent av de tillfrågade detta. Cyklerna minskar också energiförbrukningen, vilket är en angelägenhet för 77 procent. Att justera standardtidsinställningarna är något som hushållen kan göra omgående. Eller vid köp av en ny maskin, välj en som gör det enklare att fatta beslut. Electrolux nya UltraQuick-program tar bort över 50 vanliga fläckar vid lägre temperaturer och kan spara upp till 30 procent energi [13].

Steg 5: Läs. Använd. Fräscha upp.
Titta alltid på tvättråden i plagget och kom ihåg att den angivna tvätttemperaturen är den maximala, inte den rekommenderade. Att tvätta för ofta sliter ut kläderna och ökar risken för missödenMånga kläder, inklusive jeans, T-shirts och toppar, kan användas längre mellan tvättarna. Ofta kan det räcka med att bara lufta kläderna efter användning och att behandla fläckar för hand med en fuktig trasa och milt tvättmedel. Ett annat alternativ, när du väljer en ny maskin, är att överväga en modell som har en ångfunktion. Electrolux SteamRefresh-program fräschar upp kläder på 25 minuter och använder upp till 96 procent mindre vatten än tvätt [14]. Ånga hjälper också till att minska skrynkligheter [15 ]och odörer [16].

INFORMATION TILL JOURNALISTER

Om rapporten - The Truth About Laundry

Electrolux Group har producerat rapporten The Truth About Laundry sedan 2021. Resultaten är baserade på kvantitativa data som samlats in från 14 000 vuxna i fjorton europeiska marknader. Marknadsundersökningsföretaget OnePoll utförde studien i samarbete med Electrolux Group och dess partners. Undersökningen genomfördes mellan 28 november 2023 och 3 januari 2024 med data insamlad från allmänheten i följande länder: Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Italien, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Spanien, Sverige, Schweiz och Storbritannien.

Data har viktats för varje land för att säkerställa korrekt representation av ålder, civilstånd, inkomst/socioekonomisk klass, etnicitet och region. För en statistik på 50% är felmarginalen för urval på ett stickprov av 1 000 respondenter ±3,1%. För mindre eller större statistik minskar felmarginalen och sjunker till 1,9% för en statistik på 10% eller 90%. Detta baseras på att alla länder har 1 000 respondenter per marknad. Denna felmarginal är liten vilket gör datan högst tillförlitlig.

Referenser

[1] Baserat på en 59-minuterscykel vid 30°C
[2] Ellen MacArthur Foundation, A new textiles economy: redesigning fashion’s future (2017)
[3] Textiles and the environment: the role of design in Europe’s circular economy — European Environment Agency (europa.eu)
[4] EU Monitor, The impact of textile production and waste on the environment
[
5] Wood Mackenzie-presentation, Produktutveckling inom konstfibrer: Kan bomull konkurrera? (2016)

[6] Exkluderat skor
[7] https://www.ellenmacarthurfoundation.org/a-new-textiles-economy
[8] Fashion Revolution
[9] WRAP, Design-extending-clothing-life

[10] Baserat på externa tester av fläckborttagning för 50 vanliga hushållsfläckar med UltraQuick 30°C-program med 5 kg belastning
[11] Baserat på interna tester som jämför energiförbrukningen för 40°C bomullsprogrammet med 59 min 30°CUltraQuick-programmet
[12] Baserat på interna tester som jämför energi-, tids- och vattenförbrukning för SmartSelect Normal inställning Cotton 40° med SmartSelect Extra Light inställningen Cotton 20° med belastning på 4 kg bomullstvätt
[13] Baserat på interna tester som jämför energiförbrukningen för 40°C bomullsprogrammet med 39 min 30°CUltraQuick-programmet
[14] Interna tester med 1 kg belastning på ångprogrammet jämfört med fintvättprogrammet
[15] Baserat på interna tester som jämför antalet skrynkligheter på 100% vävt bomullstyg före och efter en SteamRefresh-cykel
[16] Baserat på externa tester som jämför cigarettröklukt på 100% bomullstyg före och efter en SteamRefresh-cykel

För mer information vänligen kontakta Electrolux pressjour: 08-657 65 07.

Electrolux Group är en ledande global vitvarukoncern som i mer än 100 år gjort livet bättre för miljontals människor. Vi utvecklar nya sätt att skapa smakupplevelser, ta hand om kläder och få en hälsosammare hemmiljö. Vi strävar ständigt efter att leda utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle genom våra produkter och vår verksamhet. Genom våra ledande varumärken, som inkluderar Electrolux, AEG och Frigidaire, säljer vi hushållsprodukter i omkring 120 marknader varje år. Under 2023 hade Electrolux Group en omsättning på 134 miljarder kronor och cirka 45 000 anställda. För mer information besök www.electroluxgroup.com.