Omvandling av aktier i AB Electrolux

Enligt AB Electrolux bolagsordning har ägare till aktier av serie A rätt att begära att sådan aktie omvandlas till aktie av serie B. Genom omvandling minskar det totala antalet röster i bolaget.

Under september 2023 har på aktieägares begäran 364 aktier av serie A omvandlats till serie B. Det totala antalet röster i bolaget uppgår därefter till 35 680 362,9.

Det totala antalet registrerade aktier i bolaget uppgår till 283 077 393 aktier, varav 8 191 804 aktier av serie A och 274 885 589 aktier av serie B.

Informationen är sådan som Electrolux Group är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument (1991:980). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-09-29 16:00 CET.

För ytterligare information:

Sophie Arnius, Investor Relations, +46 70 590 80 72

Electrolux Group Press Hotline, +46 8 657 65 07

Electrolux Group är en ledande global vitvarukoncern som i mer än 100 år gjort livet bättre för miljontals människor. Vi utvecklar nya sätt att skapa smakupplevelser, ta hand om kläder och få en hälsosammare hemmiljö. Vi strävar ständigt efter att leda utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle genom våra produkter och vår verksamhet. Genom våra ledande varumärken inom hushållsprodukter, som inkluderar Electrolux, AEG och Frigidaire, säljer vi ca 60 miljoner produkter till hushåll i omkring 120 marknader varje år. Under 2022 hade Electrolux Group en omsättning på 135 miljarder kronor och cirka 51 000 anställda. För mer information besök www.electroluxgroup.com.