Ungersk designstudent vinner Electrolux Design Lab 2007 med tvättmaskinen E-wash

Levente Szabó från Moholy-Nagy University of Art & Design i Ungern vann årets upplaga av Electrolux Design Lab. Szaboó tog hem segern med E-wash, en kompakt tvättmaskin som använder såpnötter i stället för tvättmedel.

2007 års Electrolux Design Lab, den femte upplagan av tävlingen, utmanade studenter att ta fram miljövänliga, kommersiellt gångbara produkter och lösningar som ger konsumenter möjlighet att leva i större harmoni med miljön.

I Indien och Nepal har man tvättat kläder med såpnötter (sapindus mucorossi) i århundraden. Szabó menar att ett kilo såpnötter räcker i ett år för en person och att såpnötter är bra för personer som lider av allergier. Såpnötter är dessutom skonsamma för kläderna.

”E-wash är ett briljant möte mellan uråldrig kunskap och avancerad teknologi”, kommenterar jurymedlemmen Henrik Otto, Electrolux globale designchef. ”Det krävs ett öppet sinne för att söka efter främmande lösningar och tillämpa dem på sin egen kultur.”

Den prisbelönte franske designern Matali Crasset, som också sitter i juryn, tillägger: ”Det är ett allomfattande system. Det är inte bara inriktat på en del av tvättprocessen.”

Szabó berättar att hans utgångspunkt var att hitta alternativ till produktionen, paketeringen och transporten av tvättmedel. ”Jag letade efter något som kunde ersätta tvättmedlet”, förklarar han. ”Såpnöten är en naturlig växt och kan odlas. Den skadar inte naturen, utan är en del av den.”

”Det andra problemet var formen på en vanlig tvättmaskin. Jag förminskade den och gjorde den platt, så att den skulle få plats i en liten lägenhet, men samtidigt ha hög kapacitet.”
Andrapriset gick till Pebble av Laura Pandelle från École Boulle i Frankrike. Pebble är en bärbar, solkraftsdriven kokare med sprutlackerade solceller och induktionsvärme för exakt, energieffektiv kokning.

”Det här är en fascinerande design som känns rimlig och mycket användbar”, kommenterar jurymedlem Jason Bradbury, en brittisk teknik-guru. ”Solcellsfärg är ett riktigt intressant sätt att använda en riktigt spännande teknik på.”

“Jag gillar att den är så lätt att bära med sig”, tillägger jurymedlem Celine Cousteau, aktiv inom miljörörelsen. ”Den fungerar inte bara i köket, utan man kan ställa den var som helst. Man kan dessutom lämna den påslagen och göra något annat, vilket är en frihet. Den är dessutom tilltalande ur beröringssynpunkt.”

Tredjeplatsen gick till Go Fresh av He Cheng Fei från Jiangnan University i Kina. Go Fresh är ett energisparande kylskåp med individuella, vaxkakeformade fack som håller varje typ av mat vid rätt temperatur. Facken är löstagbara så att de kan tas med på till exempel en picknick.
”Man kan säga att han har försökt börja om från början”, kommenterar Bradbury. ”Kylskåpet har inte förändrats särskilt mycket sedan 1950-talet. Han har gjort det till en tredimensionell möbel som kan placeras var som helst.”

”När livsmedel förvaras vid sin idealtemperatur kanske mindre mat går till spillo” tillägger Crasset. Kylskåpet är dessutom mer än bara en praktisk apparat i ett hörn. Det kan till exempel användas som en rumsavdelare.”

Vinnaren av Design Lab 2007 får 5 000 euro i prispengar och sex månaders praktik på ett av Electrolux globala designcenter.

De övriga fem finalisterna är:

• Circompo av Thanat Tengamnuay från King Mongkut’s University of Technology Thonburi i Thailand. Circompo är en kompost och soptunna som bryter ned organiskt avfall med hjälp av mikroorganismer som förvaras under idealiska luft-, fukt- och värmeförhållanden så att nedbrytningsprocessen går snabbare.

• Fog Shower av João Diego Schimansky från Pontificia Universidade Católica do Paraná i Brasilien. Fog Shower är en dusch som avger en dimma av mikroskopiska vattendroppar och förbrukar endast två liter vatten för en femminutersdusch, jämfört med 26 liter för de flesta effektiva vattenbesparande duschmunstyckena.

• Pure Washer av Tatjana Voronova från Hochschule für Gestaltung Schwäbisch Gmünd, Tyskland. Pure Washer är en roterande dubbel diskbänk och diskmaskin som inte behöver diskmedel. Den reducerar vattenåtgången och använder vatten som är helt befriat från kolsyra och andra gaser för att avlägsna fett från disken.

• Nature Wind av Bae Won-Ho från Dong-A University, Sydkorea. Nature Wind är en solcellsstyrd luftrenare som är monterad på ett fönster och som använder flera filter för att kyla och rena inomhusluften i hushåll.

• Return pot av Ying-Hao Juan från Cranbrook Academy of Art, USA. Return Pot är en formbar kompost som gör växtjord av plastpåsar tillverkade av polyaktisk hartssyra (PLA).

Juryn
Bidragen utvärderades av en jury bestående av internationellt erkända medlemmar inom områdena miljö, design och teknik. Juryn består av:

• Matali Crasset, en prisvinnande fransk industridesigner som har arbetat inom ett stort antal discipliner så som produktion, inredning och konceptuella projekt. Hennes approach är att undersöka nya sätt som löser det stora behovet av rörlighet och frihet som ger människor möjlighet att använda produkter och utrymmen som de själva vill. Crasset arbetade under fem år för Philippe Starck innan hon öppnade sin egen studio i Paris 1998. Hennes arbeten kan beskådas på hemsidan www.matalicrasset.com.

• Jason Bradbury, Englands mest kända pryl-presentatör och som för närvarande leder The Gadget Show på Prime Time British television och Discovery Channel. Han är även konsumentvägledare på ITV:s This Morning och på BBC Radio 2:s The Steve Wright Show. Som journalist har han skrivit många artiklar för dagstidningar och magasin, bland annat The Guardian och Net Magazin. Bradbury har även en blogg på sin hemsida www.jasonbradbury.com

• Céline Cousteau, dotter till djuphavsforskaren och filmskaparen Jean-Michel Cousteau och barnbarn till den legendariska Jacques Costeau, medverkar för närvarande i PBS:s mest framgångsrika tv-serie ”Jean-Michel Costeau: Ocean Adventures”. Hon har under tre år arbetat i Costa Rica med ett projekt för hållbar utveckling vid The Earth Council, en systerorganisation till det amerikanska University of Peace. Hon har också en roll i sin fars Ocean Futures Society. OFS är en organisation som ägnar sig åt att utforska världshaven, inspirera och utbilda människor över hela världen så att de handlar ansvarsfullt för att bevara och skydda världshaven.

• Henrik Otto, Head of Global Design vid Electrolux leder en organisation som består av mer än hundra designers i sju länder och på fyra kontinenter. Sedan han började hos Electrolux 2004 har han arbetat för att använda design för att stärka Electrolux position som det ledande varumärket inom hushållsapparater. Han ansvarar för designprocessen för mer än trettio produktgrupper. Otto har under sina femton år i yrket fått ett antal designpriser och utmärkelser. Han är medlem av flera prestigefyllda organisationer, så som Stiftelsen Svensk Industridesign (SVID). Se Electrolux produkter på www.electrolux.com

År 2006 gick förstapriset i Design Lab till Nevale. Nevale är en bärbar matbehållare som låter konsumenter förvara upp till fyra olika hemlagade maträtter vid rätt temperatur, samtidigt som den har en intuitiv, ekologisk och slimmad design.

Presskontakt:
Ulrich Gartner, Vice President Communications Europe
Mail: designlab@electrolux.se
Bilder och videomaterial finns att ladda ner här: http://www.electrolux.com/designlab/

Om Design Lab
Design Lab är en årlig designtävling för studenter inom industridesign vilka inbjuds till att presentera innovativa förslag för framtidens hushållsapparater.

Den första omgången genomfördes 2003 som ett direkt samarbete mellan tre designskolor i Europa. Sedan dess har Electrolux utvecklat projektet. Design Lab är nu en global tävling och öppen för designstudenter från skolor runt om i världen.