Yannick Fierling utsedd till ny VD och koncernchef för Electrolux Group

Styrelsen i AB Electrolux har utsett Yannick Fierling till ny VD och koncernchef för Electrolux Group från och med den 1 januari 2025. Yannick Fierling efterträder Jonas Samuelson, som tidigare i år meddelande styrelsen att han kommer att lämna sin position i slutet av året.

Yannick Fierling har mer än 20 års erfarenhet från vitvarubranschen, senast som VD för Haier Corporation i Europa under åren 2015 till 2024. Mellan åren 2000 och 2015 innehade han flera seniora positioner inom Whirlpool Corporation i Europa och globalt.

Yannick Fierling börjar på Electrolux Group den 1 oktober och kommer formellt att tillträda rollen som VD och koncernchef den 1 januari 2025 efter en tre månaders överlämningsperiod.

“Yannick är en mycket erfaren ledare med en solid bakgrund från vitvarubranschen,” säger Torbjörn Lööf, styrelseordförande i AB Electrolux. ”I sitt senaste uppdrag ledde han framgångsrikt Haiers utveckling i Europa. Hans visionära ledarskap för att utveckla företag och människor, tillsammans med en stark betoning på entreprenörskap och en ’sense of urgency’, kommer att vara mycket värdefullt på vägen att göra Electrolux Group till en än starkare global spelare i vitvarubranschen.”

“Styrelsen vill förstärka och accelerera Electrolux-koncernens starka sidor genom att tillföra nya perspektiv. Vi är övertygade om att Yannick har rätt bakgrund, insikter och erfarenheter, liksom drivkraften och beslutsamheten att ta företaget framåt.”

“Jag är tacksam för styrelsens förtroende och känner mig mycket förväntansfull inför den här möjligheten,” säger Yannick Fierling. ”Efter att ha tillbringat många år i vitvarubranschen är det svårt att tänka sig en mer energigivande och inspirerande roll. Jag ser verkligen fram emot att engagera mig med teamet på Electrolux Group och att utveckla och positionera koncernen under de kommande åren.”

Yannick Fierling är 53 år och fransk medborgare. Han kommer att vara baserad i Stockholm. Han har två master-examina i maskinteknik från Frankrike och USA.

Denna information är sådan som AB Electrolux är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-08-14 12:00 CET.

För mer information:

Oscar Stjerngren, Investor Relations, 070-879 87 69

Paul Palmstedt, Electrolux Group Press Hotline, 08-657 65 07

Electrolux Group är en ledande global vitvarukoncern som i mer än 100 år gjort livet bättre för miljontals människor. Vi utvecklar nya sätt att skapa smakupplevelser, ta hand om kläder och få en hälsosammare hemmiljö. Vi strävar ständigt efter att leda utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle genom våra produkter och vår verksamhet. Genom våra ledande varumärken, som inkluderar Electrolux, AEG och Frigidaire, säljer vi hushållsprodukter i omkring 120 marknader varje år. Under 2023 hade Electrolux Group en omsättning på 134 miljarder kronor och cirka 45 000 anställda. För mer information besök www.electroluxgroup.com.