Electrolux Professional AB delårsrapport Q1 2024

Första kvartalet, januari-mars 2024

• Nettoomsättningen uppgick till 3 055 Mkr (2 968), en ökning med 2,9%. Organiskt minskade försäljningen med 4,3%. TOSEI bidrog med 8,1%. Valutaeffekter hade en negativ effekt om 0,9%.
  • EBITA uppgick till 326 Mkr (340), motsvarande en marginal om 10,7% (11,4). EBITA inkluderar integrationsrelaterade kostnader för TOSEI om 38 Mkr. Exklusive dessa integrationsrelaterade kostnader skulle den underliggande EBITA ha varit 364 Mkr och EBITA-marginalen 11,9%.
  • Rörelseresultatet uppgick till 271 Mkr (301), motsvarande en marginal om 8,9% (10,1).
  • Periodens resultat uppgick till 171 Mkr (190), och resultat per aktie till 0,60 kr (0,66).
  • Operativt kassaflöde efter investeringar uppgick till 183 Mkr (87).
  • Den 10 januari 2024 förvärvades TOSEI Corporation, ett ledande företag inom professionell tvätt- och vakuumförpackning i Japan, till en total köpeskilling om 1 620 Mkr.

Alberto Zanata, VD och koncernchef:

”Jämförbar vinst ökade

Under det första kvartalet förbättrades jämförbar lönsamhet drivet av Storkök och dryck trots en svagare organisk försäljningsutveckling.

Organiskt minskade försäljningen med 4,3%, jämfört med den starka försäljningen föregående år. Försäljningen ökade totalt med 2,9% inklusive förvärvet av TOSEI och uppgick till 326 Mkr (340) inklusive integrationsrelaterade kostnader för TOSEI på 38 Mkr, vilket resulterade i en EBITA-marginal på 10,7% (11,4). Exklusive integrationsrelaterade kostnader skulle jämförbar EBITA ha varit 364 Mkr och EBITA-marginalen 11,9%.

Försäljningen inom Storkök och dryck minskade organiskt med 3,1% jämfört med föregående år. EBITA förbättrades, vilket resulterade i en EBITA-marginal på 10,9% (9,6). EBITA inkluderar integrationsrelaterade kostnader på 11 Mkr. Exklusive integrationskostnader skulle den jämförbara marginalen ha varit 11,4%. Försäljningen på vår största marknad, Europa förblev oförändrad, medan USA minskade med 9% och APAC-MEA med 2%. Vi fortsätter se tecken på återhämtning i USA. Orderingången var högre än för ett år sedan i både Nordamerika och Europa.

Försäljningen inom Tvätt minskade organiskt med 5,9% jämfört med förra årets starka försäljning under motsvarande kvartal. EBITAmarginalen uppgick till 13,7% (18,1). Marginalminskningen beror på lägre volymer, delvis på grund av försenade leveranser och kostnader om 26 Mkr relaterade till integrationen av TOSEI. Exklusive integrationskostnader skulle den jämförbara marginalen ha varit 15,9%. Orderingången var betydligt högre än för ett år sedan.

Integrationen av TOSEI, som förvärvades den 10 januari 2024, fortskrider i enligt med plan. TOSEI tillförde försäljning om 240 Mkr under kvartalet. Försäljningen minskade jämfört med förra året på grund av en svag utveckling på tvättmarknaden. Jämförbar lönsamhet (exklusive integrationsrelaterade kostnader) bidrar dock till koncernens marginal.

Det operativa kassaflödet efter investeringar förbättrades och uppgick till 183 Mkr (87). Under kvartalet förvärvade vi TOSEI för 1 620 Mkr. I mars lanserade vi ett MTN-program (medium-term note) i Sverige med en ram på 5 Mdrkr, och vi emitterade våra första obligationer om 900 Mkr. Marknadens respons var mycket positiv.

Relaterat till hållbarhet visade Electrolux Professional Group återigen att vi är branschledare. Vi har behållit vårt B-betyg i Carbon Disclosure Program (CDP), fått betyget låg risk-ESG i Sustainalytics och fått Ecovadis Silver-betyg (top 15%), vilket gör att vi kan betraktas som en föredragen leverantör. Dessutom har CO-utsläppen från vår verksamhet minskat med 17% jämfört med förra året.

Vår ambition är att förbättra vår marginal genom kostnadseffektivitet, mix, volym och realiserande av synergier från förvärv. Den förbättrade jämförbara vinsten visar att kvartalet var ytterligare ett steg i rätt riktning."

Denna information är sådan information som Electrolux Professional AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovan kontaktpersons försorg, för offentliggörande, den 24 april 2024, klockan 07.30.

För ytterligare information, vänligen kontakta Jacob Broberg, Chief Communication & Investor Relations Officer +46 70 190 00 33

Electrolux Professional Group är en av de ledande globala leverantörerna av storkök, dryck och tvätt för professionella användare. Våra innovativa produkter och världsomspännande servicenätverk gör det dagliga arbetet för våra kunder enklare, mer lönsamt och verkligt hållbart varje dag. Våra lösningar och produkter tillverkas i 13 fabriker i åtta länder och säljs i mer än 110 länder. År 2023 hade Electrolux Professional Group en global försäljning på 12 miljarder kronor och cirka 4.300 anställda. Electrolux Professionals B-aktier är noterade på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på https://www.electroluxprofessionalgroup.com