Electrolux Professional Group bäst i sin bransch i ESG risk-rankning

Report this content

Electrolux Professional Group har fått bäst betyg bland sina börsnoterade, rankade konkurrenter av Sustainalytics, ett Morningstar-företag, som rankar miljö-, social- och bolagsstyrningsprestanda (ESG) för mer än 14 000 företag över hela världen.

Genom att uppnå ESG-riskvärderingen ”låg” resulterar Electrolux Professional Groups resultat i en #1-rankning bland börsnoterade, rankade konkurrenter i sin bransch och #3 av de 558 företag som rankas inom Machinery industry.

"Vi är mycket stolta över att ha fått denna feedback på vår prestation med en låg ESG-riskvärdering från Sustainalytics. Det är ett kvitto och bra bevis på att vi är på rätt väg”, säger Swapnil S Choudari, Vice President Group Sustainability and Quality.

Sustainalytics ESG Risk Ratings mäter företagets exponering för branschspecifika, väsentliga ESG-risker, och hur väl ett företag hanterar dessa risker. Den kombinerar begrepp som ledning och exponering för att komma fram till en absolut bedömning av ESG-risk inom fem kategorier av grad av allvarlighet, som kan påverka företagsvärdet.

Läs mer Electrolux Professional AB ESG Risk Rating (sustainalytics.com)

För ytterligare information, vänligen kontakta Jacob Broberg, Chief Communication & Investor Relations Officer +46 70 190 00 33

Electrolux Professional Group är en av de ledande globala leverantörerna av storkök, dryck och tvätt för professionella användare. Våra innovativa produkter och världsomspännande servicenätverk gör det dagliga arbetet för våra kunder enklare, mer lönsamt och verkligt hållbart varje dag. Våra lösningar och produkter tillverkas i 12 fabriker i sju länder och säljs i mer än 110 länder. År 2021 hade Electrolux Professional Group en global försäljning på 7,9 miljarder kronor och cirka 4.000 anställda. Mer information finns på https://www.electroluxprofessional.com/corporate/