Valberedning utsedd inför Electrolux Professional AB:s årsstämma 2024

Report this content

Enligt instruktion för valberedningen som antagits vid bolagsstämma ska Electrolux Professionals valberedning bestå av fem ledamöter. Valberedning har nu utsetts inför Electrolux Professional AB:s årsstämma 2024.

Valberedningen skall bestå av ledamöter utsedda av de till röstetalet fyra största aktieägarna som önskar delta i valberedningen, samt bolagets styrelseordförande. Baserat på ägarförhållandena per den 31 augusti, 2023 består valberedningen av följande ledamöter:

Petra Hedengran, ordförande, utsedd av Investor AB
Joachim Spetz, utsedd av Swedbank Robur Fonder
Jesper Wilgodt, utsedd av Alecta
Suzanne Sandler, utsedd av Handelsbanken Fonder
Kai Wärn, styrelseordförande i Electrolux Professional AB

Valberedningen kommer att utarbeta förslag till årsstämman 2024 avseende ordförande vid årsstämman, styrelseledamöter, styrelsens ordförande, ersättning till styrelseledamöter, revisor, revisorsarvode och, i den utsträckning som bedöms erforderligt, förslag till ändringar av den nuvarande instruktionen för valberedningen.

Årsstämman 2024 kommer att äga rum den 25 april 2024 i Stockholm. Aktieägare som vill lägga fram förslag till årsstämman är välkomna att göra det via e-post till nominationcommittee@electroluxprofessional.com

För ytterligare information, vänligen kontakta Jacob Broberg, Chief Communication & Investor Relations Officer +46 70 190 00 33

Electrolux Professional Group är en av de ledande globala leverantörerna av storkök, dryck och tvätt för professionella användare. Våra innovativa produkter och världsomspännande servicenätverk gör det dagliga arbetet för våra kunder enklare, mer lönsamt och verkligt hållbart varje dag. Våra lösningar och produkter tillverkas i 12 fabriker i sju länder och säljs i mer än 110 länder. År 2022 hade Electrolux Professional Group en global försäljning på 11 miljarder kronor och cirka 4.000 anställda. Electrolux Professionals B-aktier är noterade på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på https://www.electroluxprofessionalgroup.com