Ledningsförändring i Electrolux Professional

Pia Hovland har utsetts till Chief Human Resources Officer för Electrolux Professional. Hon efterträder Marie-Thérèse Chaabane som går i pension.

“Jag är mycket nöjd med att välkomna Pia Hovland till Electrolux Professional. Pia har en gedigen erfarenhet av att driva en affärsintegrerad agenda för Human Resources och bygga och utveckla HR-funktioner. Hennes erfarenheter från Electrolux-koncernen, där Electrolux Professional ingick fram till mars 2020, innebär att hon även har goda kunskaper om bolaget”, säger Alberto Zanata, VD och Koncernchef Electrolux Professional.

Pia Hovland har mer än 15 års erfarenhet från flera seniora HR-roller i AB Electrolux, såsom Vice President Talent Management samt Senior Vice President HR and Organizational Development EMEA. Hon har även varit Regional Sales Director Electrolux East. Hon kommer närmast från rollen som Senior Vice President HR, Communications & Continuous Improvement för affärsområdet Europe. Hon kommer att påbörja sin nya roll i Electrolux Professional under hösten.

Marie-Thérèse Chaabane, som började i Electrolux Professional 2000 som Vice President HR, kommer att gå i pension i januari 2021.

“Jag vill tacka Marie-Thérèse Chaabane för hennes värdefulla bidrag i Electrolux Professional. Hon har varit en mycket viktig del i att utveckla Electrolux Professional till vad det är idag, inklusive avknoppningen och börsintroduktionen som ett självständigt bolag. Jag vill uttrycka vår stora uppskattning för hennes dedikerade och utmärkta arbete”, säger Alberto Zanata.

Electrolux Professional är en av de ledande globala leverantörerna av storkök, dryck och tvätt för professionella användare. Våra innovativa produkter och världsomspännande servicenätverk gör det dagliga arbetet för våra kunder enklare, mer lönsamt och verkligt hållbart varje dag. Våra lösningar och produkter tillverkas i 12 fabriker i sju länder och säljs i mer än 110 länder. År 2019 hade Electrolx Professional en global försäljning på 9,3 miljarder kronor och cirka 3.600 anställda. Mer information finns på www.electroluxprofessional.com/corporate

Taggar: