21st Century Oncology väljer Elekta vid byte till ny strålbehandlingsutrustning

Sjukhus i sju amerikanska delstater uppgraderar till linjäracceleratorn Versa HD från Elekta

STOCKHOLM, 21 november 2017 – Elekta (EKTA-B.ST) meddelar att 21st Century Oncology, USA:s största vårdgivare inom strålningsonkologi, ersätter flera av sina befintliga linjäracceleratorer, samt mjukvara för behandlingsplanering och onkologiinformationssystem, med avancerade cancerbehandlingslösningar från Elekta.

Överenskommelsen omfattar Elektas linjäraccelerator Versa HD™, som i en och samma plattform kombinerar så kallad high definition dynamic radiosurgery och strålterapibehandling med en hög precision för hela kroppen. Den omfattar även Elektas onkologiinformationssystem MOSAIQ® – vinnare av utmärkelsen Best in KLAS – som möjliggör optimering av sjukvårdsrutiner genom intelligent automation och praktiskt omsättningsbara analyser. 21st Century Oncology kommer också att uppgradera till Monaco®, en toppmodern behandlingsplaneringslösning som erbjuder behandlingsplanering tillsammans med precision av högsta klass.

– Elektas portfölj är väl anpassad till våra strategiska behov. Partnerskapet ger oss ett fantastiskt tillfälle att uppdatera vår inhemska och internationella maskinpark samt fortsätta att anpassa våra kliniska erbjudanden inom ett område som ständigt utvecklas. Vi är glada att implementera vår vision tillsammans, nu och under de kommande åren, säger Gustavo Olivera, PhD, 21st Century Oncologys Chief Technology Officer och Dr. Arie Dosoretz, medlem av 21st Century Oncologys Office of the Chief Medical Officer, som övervakar den kliniska verksamheten.

– Vår ambition är att tillhandahålla toppmodern strålterapi. Att uppgradera till Elektas innovativa teknik är lika mycket en investering i våra patienter som i själva utrustningen. Med Elektas samlade lösningar kommer vi inte bara att kunna ge våra patienter bästa möjliga behandling, utan det kommer också att ske på ett effektivt och integrerat sätt för våra behandlingscentrum, säger Dr. Constantine Mantz, 21st Century Oncologys Chief Medical Officer.

– Vi är glada att 21st Century Oncology har valt Elekta. 21st Century delar och stödjer vårt mål att erbjuda den mest avancerade cancervården i en patientcentrerad miljö inriktad på ständig innovation, säger Peter Gaccione, EVP Region Nordamerika på Elekta.

22 miljoner USD bokades under Elektas andra kvartal räkenskapsåret 2017/18. De första leveranserna är planerade att ske i början av april 2018 till centrum i USA.

För mer information om behandlingslösningarna, besök:

Versa HD http://www.versahd.com/
MOSAIQ http://www.elekta.com/mosaiq
Monaco http://www.elekta.com/monaco

Gert van Santen, Group Vice President Corporate Communications, Elekta AB
Tel: +31 653 561 242, e-post: gert.vansanten@elekta.com

Tobias Bülow, Director Financial Communications, Elekta AB
Tel: +46 722 215 017, e-post: tobias.bulow@elekta.com

Detta är sådan information som Elekta AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Information lämnades för offentliggörande den 21 november 2017 klockan 07.30 CET. (REGMAR)

Elekta är stolt över att vara den ledande innovatören av utrustning och mjukvara som används för att förbättra, förlänga och rädda liv på människor som har cancer eller sjukdomar i hjärnan. Våra avancerade och effektiva lösningar utvecklas i samarbete med våra kunder och över 6 000 sjukhus världen över förlitar sig på Elektas teknologi. Våra behandlingslösningar och onkologiinformationssystem är utformade för att skapa kostnadseffektiva arbetsflöden och för att driva en ständig förbättring inom strålbehandling, strålkirurgi och brachyterapi. Elekta har 3 600 medarbetare och huvudkontor i Stockholm. Elekta är noterat på Nasdaq Stockholm. www.elekta.com