Bokslutskommuniké maj – april 2007/08

• Orderingången ökade med 15 procent till 5 882 (5 102) Mkr. Beräknat på oförändrade valutakurser ökade orderingången med 21 procent. Orderingången under fjärde kvartalet ökade med 40 procent till 2 181 (1 563) Mkr, vilket är rekord för ett enskilt kvartal. Orderstocken uppgick den 30 april 2008 till rekordhöga 5 069 (4 247) Mkr.

• Nettoomsättningen ökade med 12 procent till 5 081 (4 525) Mkr. Beräknat på oförändrade valutakurser ökade nettoomsättningen med 18 procent.

• Rörelseresultatet ökade med 28 procent till 650 (509) Mkr och rörelsemarginalen uppgick till 13 (11) procent.

• Vinst efter skatter uppgick till 406 (346) Mkr. Vinst per aktie efter utspädning uppgick till 4,44 (3,70) kr.

• Kassaflödet från den löpande verksamheten förbättrades med 169 Mkr till 319 (150) Mkr. Kassaflödet efter investeringar uppgick till -280 (-107) Mkr. Förvärv ingick med -553 (-144) Mkr.

• För verksamhetsåret 2008/09 förväntas nettoomsättningen växa med över 15 procent i lokal valuta. Rörelseresultatet förväntas växa med över 15 procent.

• Styrelsen föreslår en ökning av utdelningen med 75 procent till 1,75 (1,00) kr/aktie, motsvarande cirka 160 Mkr och 39 procent av nettovinsten.

Verkställande direktören Tomas Puusepp kommenterar:

”Under det fjärde kvartalet av verksamhetsåret 2007/08 fortsätter vi att se en stark efterfrågan. Orderingången för helåret ökade med 21 procent i lokal valuta, drivet främst av fortsatta framgångar inom strålterapi i Nordamerika, ett ökat intresse för Leksell Gamma Knife® i Europa och en stark återhämtning på den kinesiska marknaden. Orderingången för det fjärde kvartalet isolerat visar en mycket stark tillväxt, främst som ett resultat av fortsatta framgångar på den nordamerikanska marknaden, där vi vinner allt fler nya kunder baserat främst på vår teknologi för bildstyrd strålterapi i kombination med våra mjukvarulösningar. Glädjande är också att Elekta fortsätter att ta marknadsandelar i Kina.

Under det fjärde kvartalet kunde vi som förväntat se höga leveransvolymer inom samtliga produktområden och vi kunde också slutföra ett stort antal mjukvaruprojekt.

En milstolpe i Elektas utveckling är förvärvet av CMS och jag är mycket nöjd med att vi har kunnat slutföra förvärvsprocessen och inleda integrationsarbetet helt enligt plan. Kortsiktigt betyder det en starkare, mer heltäckande produktportfölj. På lite längre sikt ökar det väsentligt våra möjligheter att utveckla avancerad mjukvara för cancervården. Förvärvet av CMS gör det också möjligt för oss att effektivisera arbetsflödet genom integration av dosplanering med system för informationshantering i cancervården.

Vi har nu utvecklat Elekta från en utrustningsleverantör till en leverantör av kliniska lösningar. I och med förvärvet av CMS, har vi nu tagit en strategisk position inom hela cancervårdprocessen.

På marknaden för strålkirurgisk behandling av sjukdomar i hjärnan bibehåller Leksell Gam-ma Knife sin starka ställning. Leksell Gamma Knife® Perfexion™ innebär väsentliga förbätt-ringar, såväl vad gäller antalet behandlingsbara patienter som effektivitet. Vid det nyligen genomförda 14:e mötet med Leksell Gamma Knife Society med över 500 deltagare i Quebec, Kanada, vittnade många av de nu över 30 användarna av Leksell Gamma Knife Perfexion om hur det nya systemet har effektiviserat arbetet och medfört att fler patienter kan dra nytta av gammaknivskirurgins fördelar. Under verksamhetsåret 2007/08 ökade antalet levererade gammaknivsenheter med över 25 procent och en stor majoritet av dessa leveranser avser Leksell Gamma Knife Perfexion. Det nyligen utfärdade myndighetsgodkännandet i Japan, innebär att ytterligare en ny stor marknad öppnas för Leksell Gamma Knife Perfexion.

Jag är mycket nöjd med den fortsatta förbättringen av Elektas lönsamhet under verksamhetsåret 2007/08. Rörelseresultatet för helåret ökade med 28 procent trots en fortsatt kraftig negativ valutapåverkan. Förbättringen av rörelseresultatet är främst drivet av högre leveransvolymer, en något förändrad produktmix och kostnadskontroll.

Om vi blickar framåt mot 2008/09 och vidare, kan vi konstatera att Elekta är väl positionerat för en fortsatt stark tillväxt. Våra kliniska lösningar är mycket konkurrenskraftiga och allt fler kunder gör noggranna utvärderingar av samtliga tillgängliga alternativ, vilket inte minst visas av den senaste tidens starka orderingång.

CMS, som förvärvades i mars 2008, adderar ytterligare tillväxt av nettoomsättningen, men bidrar endast marginellt till koncernens rörelseresultat under 2008/09 främst på grund av av-skrivningar av immateriella tillgångar från förvärvet.

Styrkan och bredden i vår produktportfölj öppnar också stora möjligheter för Elekta. Under 2008/09 kommer vi därför att förstärka vår direkta marknadsnärvaro på utvalda tillväxtmarknader och därmed stärka vår tillväxt på de marknader där behovet av utökad vårdkapacitet är som störst.

Vi fortsätter att göra betydande investeringar i forskning och utveckling som syftar till att utveckla kvalitet och kostnadseffektivitet i behandling av cancer och sjukdomar i hjärnan.

Sammantaget bedömer jag därför att Elekta under 2008/09 kommer att öka nettoomsättningen med över 15 procent i lokal valuta och att rörelseresultatet för året kommer att öka med över 15 procent, givet rådande valutaläge. Även under 2008/09 kommer nettoomsättningen och rörelseresultatet vara väsentligt högre under det andra halvåret, jämfört med det första.