Bokslutskommuniké maj – april 2016/17

Fjärde kvartalet

• Bruttoorderingången minskade med 17 procent till 4 366 (5 238) Mkr motsvarande 20 procent beräknat på oförändrade valutakurser.
  • Nettoomsättningen ökade med 3 procent till 3 715 (3 607) Mkr och var oförändrad beräknat på oförändrade valutakurser.
  • Justerad EBITA* uppgick till 779 (785) Mkr. Jämförelsestörande poster uppgick till -253 (-459) Mkr och kundförluster uppgick till -16 (-43) Mkr.
  • Effekten av valutakursförändringar jämfört med föregående år uppgick till cirka 75 (40) Mkr inklusive valutasäkringar.
  • Justerad EBITA*-marginal uppgick till 21 (22) procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till 347 (155) Mkr.
  • Periodens resultat uppgick till 93 (78) Mkr. Resultat per aktie var 0,24 (0,20) kr före/efter utspädning.
  • Kassaflödet efter löpande investeringar förbättrades till 1 016 (663) Mkr. Kassapåverkande utflöden relaterade till förändringsprogrammet och legala tvister uppgick till -121 (-154) Mkr.
  • Gustaf Salford utsågs till EVP och ekonomi- och finansdirektör från och med 1 juli 2017.

Maj – april 2016/17

• Bruttoorderingången ökade med 2 procent och uppgick till 14 064 (13 821) Mkr motsvarande en minskning om 1 procent beräknat på oförändrade valutakurser.
  • Nettoomsättningen minskade med 5 procent till 10 704 (11 221) Mkr motsvarande 7 procent beräknat på oförändrade valutakurser. Minskningen är främst relaterad till engångseffekter från implementeringen av en orderbaserad produktionsprocess.
  • Justerad EBITA* uppgick till 1 661 (1 639) Mkr. Jämförelsestörande poster uppgick till -518 (-598) Mkr och kundförluster uppgick till -46 (-149) Mkr.
  • Effekten av valutakursförändringar jämfört med föregående år uppgick till cirka 315 (60) Mkr, inklusive valutasäkringar.
  • Justerad EBITA*-marginal ökade till 16 (15) procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till 598 (423) Mkr.
  • Periodens resultat uppgick till 126 (145) Mkr. Resultat per aktie var 0,33 (0,36) kr före/efter utspädning.
  • Kassaflödet efter löpande investeringar förbättrades med 649 Mkr till 1 045 (396) Mkr. Kassapåverkande utflöden relaterade till förändringsprogrammet och legala processer uppgick till  575 (-250) Mkr.
  • Styrelsen föreslår en utdelning om 1,00 (0,50) kr per aktie för räkenskapsåret 2016/17.

*Justerad för jämförelsestörande poster och kundförluster, se sid 12 för avstämning mot rörelseresultatet. Fördelning av omstrukturerings- och legala kostnader presenteras på sid 19-20)

Verkställande direktören kommenterar
I maj presenterade vi nästa generations strålterapisystem, Elekta Unity. Det positiva gensvaret från våra kunder har varit överväldigande. Med en innovativ teknik, som skapar helt nya och unika möjligheter för en förbättrad cancervård, utgör Unity ett paradigmskifte inom strålterapi. Vi har avslutat vårt förändrings-program och kassaflödet har förbättrats väsentligt. Vi är på god väg att nå de utstakade målen med förändringsprogrammet och vi kommer även fortsätt-ningsvis att arbeta med kontinuerliga förbättringsåtgärder.

Under året ökade orderingången med 2 procent, motsvarande en minskning med 1 procent beräknat på oförändrade valutakurser. Ordertillväxten i region Europa, Mellanöstern och Afrika samt Asien och Stillahavsregionen var god med en ökning på 4 procent respektive 5 procent beräknat på oförändrade valutakurser. I Europa säkrade vi ett antal viktiga ordrar, däribland några tidiga ordrar på Elekta Unity. I Asien noterade vi en stark tillväxt i Kina och Indien. Under det fjärde kvartalet hade vi betydligt färre stora ordrar jämfört med föregående år. Det var även betydligt färre ordrar som kom in under kvartalet och levererades innan kvartalets utgång.

Vår främsta utmaning och prioritet är USA där orderingången minskade under året. Jag är inte nöjd med utvecklingen, vilket är anledningen till att vi har ökat takten på de förbättringsåtgärder som sedan tidigare har lanserats. Som en del av åtgärderna har vi med omedelbar verkan utsett Peter Gaccione som ny chef för Nordamerika. Peter är för närvarande Senior Vice President för Latinamerika och har arbetat inom onkologisektorn de senaste 35 åren. Han har varit på Elekta i 20 år och innan dess 15 år inom Siemens Medical Systems.

I maj presenterade vi vårt banbrytande system Elekta Unity för kunder i Europa. Unity kombinerar strålterapi och visualisering med högfälts-MRI i realtid. Vi är övertygade om att den nya tekniken kommer att förändra strålterapin i grunden och skapa helt nya möjligheter för läkarna och deras patienter. En viktig del i utvecklingen av Unity är den avancerade mjukvaran. Vi kommer nu att göra ytterligare investeringar i mjukvaruutveckling. Med vårt nya fokus på det vi kallar för Elekta Digital kommer vi att applicera kompetensen från Unity inom vår befintliga portfölj.

Vi fortsätter att optimera våra processer och implementeringen av en order-baserad produktionsprocess är klar. Förändringen har resulterat i kortare ledtider och ett betydligt lägre rörelsekapital, men hade en tillfällig negativ inverkan på intäkterna om 650 miljoner kronor under det första halvåret. Justerat för implementeringen och beräknat på oförändrade valutakurser var nettoom-sättningen för året oförändrad och med implementeringen beaktad minskade nettoomsättningen med 7 procent. Den nya processen för leverans till installation har minskat volymerna av så kallade ”book and bills”.

Vi redovisade en robust orderingång för Leksell Gamma Knife® under året och avslutade med en god orderstock. I och med att vi med framgång har infört vår process med en orderbaserad produktion och leveranser till installation ledde det till betydligt färre levererade Leksell Gamma Knife® i samband med årets slut jämfört med tidigare år. Även med denna tillfälliga effekt var nettoomsättningen under det fjärde kvartalet oförändrad, vilket är glädjande att se.

Genom aktiviteter för att minska rörelsekapitalet inklusive betydande lager-minskningar har kassaflödet förbättrats med cirka 1* miljard kronor. Nettorörelse-kapitalet i förhållande till omsättningen ligger nu på -6 procent. Aktiviteterna inom förändringsprogrammet har implementerats och vi har tagit samtliga kostnader av engångskaraktär. Vi har uppnått kostnadsbesparingar på 540 miljoner kronor och kommer att nå 700 miljoner kronor när besparingarna inom inköp är realiserade fullt ut under 2017/18.

Den justerade EBITA-marginalen uppgick till 16 procent (15). Under året, och i linje med arbetet att förbättra våra processer, har vi gjort en översyn av utestående, men ännu inte installerade projekt. I samförstånd med kunder har vi sedan beslutat att återta behandlingssystem som enligt bedömningen inte kommer att installeras. Precis som planerat ökade kostnaderna från kommersialiseringen av Elekta Unity under det fjärde kvartalet.

Vår leveransprocess ska förbättras ytterligare. Vi har beslutat att införa en ny redovisningsprincip för intäkter från och med räkenskapsåret 2018/19. I enlighet med IFRS15 kommer vi att redovisa systemintäkter efter installationen istället för som i dagsläget vid avgående leverans, vilket kommer att förbättra vår effektivitet ytterligare. Se sid 11.

Utöver förändringen i Nordamerika har vi stärkt koncernledningen med vår nya marknadsföringschef Ioannis Panagiotelis och Karin Svenske-Nyberg som personalchef. Dessutom kommer Gustaf Salford att ta över som ekonomi- och finansdirektör efter Håkan Bergström den 1 juli 2017. Från och med den 1 maj har Tomas Puusepp övergått från arbetande styrelseledamot till att vara styrelseledamot.

Det här året har präglats av förändring. Införandet av en orderbaserad produktionsprocess, kostnader för att ta tillbaka behandlingssystem och lägre volymer av ordrar som kom in och också levererades under årets sista kvartal (book and bill) har tillsammans haft en negativ effekt på EBITA-marginalen med cirka 3 procentenheter. Jag bedömer att en betydande del av de negativa effekterna kommer att reverseras under det kommande året. Marknaden för strålterapi växer. Vi går in i räkenskapsåret 2017/18 med en stark orderstock och vi kommer att leverera större volymer från orderstocken än föregående år. Vi står vid en vändpunkt och jag ser 2017/18 som året då vi, genom i huvudsakligen en volymtillväxt, återigen uppnår en lönsam tillväxt och når en EBITA-marginal på över 20 procent.

Richard Hausmann
Vd och koncernchef

*Kassaflöde efter löpande investeringar. Justerat för jämförelsestörande poster avseende utgående kassaflöde hänförligt rättsprocesser samt förändringsprogrammet, uppgående till 325 Mkr (se sidan 6).

Telefonkonferens
Elekta har en telefonkonferens den 1 juni klockan 15:00 – 17:00 med vd och koncernchef Richard Hausmann, ekonomi- och finansdirektör Håkan Bergström samt Ioannis Panagiotelis, Chief Marketing Officer. Det kommer även vara möjligt att följa presentationen via webben.

För att delta via telefon, ring cirka 5-10 minuter i förväg.

Sverige: +46 (0)8 56 64 25 08
Storbritannien: +44 (0) 203 008 98 01
USA: +1 646 502 51 18

Webbsändningen går att nås via följande länk:

Detta är sådan information som Elekta AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknads-missbruksförordning. Information lämnades för offentliggörande den 1 juni 2017 kl. 13.00 CET.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Håkan Bergström
Ekonomi- och finansdirektör,
hakan.bergstrom@elekta.com

Johan Andersson
Director Investor Relations,
johan.andersson@elekta.com

Tobias Bülow
Director Financial Communications,
tobias.bulow@elekta.com

Elekta är stolt över att vara den ledande innovatören av utrustning och mjukvara som används för att förbättra, förlänga och rädda liv på människor som har cancer eller sjukdomar i hjärnan. Våra avancerade och effektiva lösningar utvecklas i samarbete med våra kunder och över 6 000 sjukhus världen över förlitar sig på Elektas teknologi. Våra behandlingslösningar och onkologiinformationssystem är utformade för att skapa kostnadseffektiva arbetsflöden och för att driva en ständig förbättring inom strålbehandling, strålkirurgi och brachyterapi. Elekta har 3 600 medarbetare och huvudkontor i Stockholm. Elekta är noterat på Nasdaq Stockholm. www.elekta.com