• Elekta/

CANCERPATIENTER I SVERIGE OCH ESTLAND FÅR SNABBARE OCH MER PRECIS STRÅLBEHANDLING

Stockholm den 27 januari 2009

Uppsala Akademiska Sjukhus, Universitetssjukhuset i Lund och Universitetssjukhuset i Tartu, Estland, investerar i avancerad radioterapiutrustning från medicinteknikföretaget Elekta, en världsledande leverantör av behandlingssystem för strålterapi och strålkirurgi.

Efter installation av Elekta Synergy® kommer de tre universitetssjukhusen kunna behandla patienter med Elekta VMAT (Volumetric Modulated Arc Therapy), en ny behandlingsteknik som innebär förkortad behandlingstid och högsta möjliga precision.

Med Elekta Synergy kommer sjukhusen i Uppsala och Tartu för första gången kunna erbjuda sina patienter bildstyrd strålterapi (Image Guided Radiation Therapy, IGRT), vilket möjliggör för personalen att visualisera tumören vid behandlingstillfället, medan sjukhuset i Lund utökar sin kapacitet för denna typ av behandlingar.

Beställningen från Universitetssjukhuset i Tartu blir Elektas första strålterapisystem i Estland. Eftersom det finns ett stort behov i regionen påbörjas installationen av den nya utrustningen omedelbart. Sjukhuset har sedan tidigare dosplaneringssystemet XiO® från CMS Software, som Elekta förvärvade 2008.

”Att tre ledande universitetssjukhus inom drygt en månad beställer Elektas system för cancervård är givetvis ett mycket gott betyg för vår VMAT-teknologi,” säger Lennart Ward, Elektas affärsenhetschef för Norden och Baltikum. ”Elekta VMAT är unikt i att ge läkarna möjlighet att optimera alla parametrar i behandlingen för att maximera dosen för tumören och minska strålningen till omgivande frisk vävnad.”

”Vi önskar ligga i frontlinjen och införa moderna strålbehandlingsmetoder”, säger Kristina Nilsson, ansvarig överläkare för strålbehandlingsavdelningen vid Uppsala Akademiska Sjukhus. ”Vi ser fram emot att få tillgång till Elektas system för bildstyrd strålbehandling och rotationsbaserad IMRT, det vill säga VMAT. Det ger oss möjlighet att ge bättre vård.”

Uppsala Akademiska Sjukhus kommer att påbörja patientbehandlingar med Elekta VMAT under hösten 2009. Universitetssjukhuset i Lund planerar att installera systemet under 2010.

För mer information om Elekta VMAT, se www.elekta.com/vmat.