Christie Hospital ansluter sig till Elektas och Philips forskningskonsortium för MRI-styrd strålbehandling

Nydanande arbete utforskar potentialen för att bättre avgränsa tumörer genom MRI-styrd strålbehandling.

MANCHESTER, Storbritannien den 22 juli 2014 – Elekta (NSE:EKTAb) och Royal Philips (NYSE:PHG, AEX:PHIA) meddelar att brittiska Christie NHS Foundation Trust, ett cancercenter i Manchester, ansluter sig till konsortiet med uppdrag att utveckla det kliniska värdet av ett integrerat MRI-styrt strålbehandlingssystem. Ett sådant system skulle kunna förbättra strålbehandlingen tack vare visualisering av tumörer i realtid under pågående behandling.

– Redan för 14 år sedan var Christie en viktig samarbetspartner i det projekt som la grunden för CBCT-styrd behandling (Cone Beam Computed Tomography) som då ledde till en förbättrad strålbehandling. Christie har ett engagerat team med forskare inom medicinsk fysik, strålbehandling, klinisk onkologi och magnetresonansavbildning. Christie har en perfekt mix av erfarenhet och expertis för att tillsammans med konsortiet förverkliga MRI-styrd strålbehandling, säger Niklas Savander, Elektas vd och koncernchef.

Christie blir den sjunde medlemmen i forskningskonsortiet, där MRI integreras i ett avancerat strålbehandlingssystem. I konsortiet ingår även University Medical Center Utrecht i Nederländerna, Nederländska Cancerinstitutet vid Antoni van Leeuwenhoek-sjukhuset, University of Texas MD Anderson Cancer Center och Froedtert & Medical College of Wisconsin Cancer Center i USA, Sunnybrook Health Sciences Centre i Kanada samt Institute of Cancer Research i samarbete med dess kliniska samarbetspartner Royal Marsden NHS Foundation Trust i England.

– Vi är mycket glada över att ingå i ett internationellt konsortium med framstående kliniker som genom innovation har som mål att förbättra cancervården. MRI ger exceptionellt bra bilder av tumören och den omkringliggande friska vävnaden jämfört med de visualiseringsmetoder som används idag. Kombinationen gör det även möjligt för läkare att icke-invasivt visualisera och följa tumören under strålbehandlingen. Det kommer att förbättra precisionen, säger Ananya Choudhury, överläkare och hederslektor i Clinical Oncology på Christie.

Christie var med på mötet som konsortiet nyligen hade i Utrecht i Nederländerna, där de kliniska indikationer som har störst fördel av MRI-styrd strålbehandling diskuterades. Exempelvis anatomiska mål som ändrar position och form från dag till dag eller under behandlingen. Konsortiet förväntar sig att användningen av magnetresonansavbildning under behandlingen väsentligt kommer att öka precisionen, vilket i sin tur minskar behovet av stora säkerhetsmarginaler runt tumören.

– När vi började resan med Elekta och University Medical Center Utrecht för mer än tio år sedan hade vi en tydlig vision, men då kunde vi bara drömma om dagens höga kvalitet på magnetresonansavbildning. Sedan dess har mycket hänt och jag är övertygad om att vi med dagens teknik och det växande konsortiet med ledande kliniker inom strålbehandling har vad som krävs. MRI-styrd strålbehandling kommer att förändra förutsättningarna för framtidens cancerbehandling, säger Gene Saragnese, vd för Imaging Systems på Philips Healthcare.

För mer information, kontakta:
Gert van Santen, koncernens VP, Corporate Communications, Elekta AB
Tel: +31 653 561 242, e-post: gert.vansanten@elekta.com

Johan Andersson, IR-chef, Elekta AB
Tel: +46 702 100 451, e-post: johan.andersson@elekta.com

Steve Klink, Philips Group Communications
Tel: +31 6 108 888 24, e-post: steve.klink@philips.com
Tidszon: CET

Informationen är sådan som Elekta AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 22 juli 2014 klockan 07.30 CET.

Elektas verksamhet syftar till att förbättra, förlänga och rädda livet för svårt sjuka patienter. Genom att vidga gränserna inom vetenskap och teknologi, kan Elekta erbjuda intelligenta och resurseffektiva lösningar som skapar förtroende hos både vårdgivare och patienter.

Elektas system och kliniska lösningar används idag vid mer än 6 000 sjukhus världen över. Elekta har cirka 3 500 medarbetare globalt. Huvudkontoret ligger i Stockholm och företaget är noterat på den Nordiska Börsen med symbolen EKTAb. För mer information om Elekta, se www.elekta.com.

Om Royal Philips
Royal Philips (NYSE: PHG, AEX: PHI) är ett diversifierat företag inom hälsa och välbefinnande som fokuserar på att förbättra människors liv genom meningsfulla innovationer inom områdena hälsa, livsstil och ljus. Huvudkontoret ligger i Nederländerna. Philips hade 2013 en omsättning på 23,3 miljarder euro och cirka 112 000 medarbetare inom försäljning och service i mer än 100 länder. Företaget är marknadsledande inom hjärt- och akutvård samt vård i hemmet, energieffektiva ljuslösningar samt rakning och grooming för män, och tandvård. Nyheter från Philips återfinns på www.philips.com/newscenter