Delårsrapport, maj–januari 2021/22

Stark efterfrågan och utmaningar inom leverantörskedjan

Efterfrågan på Elektas produkter var fortsatt stark under tredje kvartalet, det femte kvartalet i rad med underliggande ordertillväxt, vilket resulterade i Elektas starkaste orderstock någonsin. De globala utmaningarna inom leverantörskedjan kvarstod dock och omsättningen och marginalerna blev lägre än året innan. Vi är fullt ut dedikerade till att komma tillbaka till omsättningstillväxt och marginalexpansion.

Gustaf Salford
Vd och koncernchef

Tredje kvartalet

• Bruttoorderingången uppgick till 4 441 Mkr (3 954), motsvarande en ökning om 8 procent i konstant valuta
  • Nettoomsättningen uppgick till 3 602 Mkr (3 581), motsvarande en minskning om 3 procent i konstant valuta
  • Bruttomarginalen uppgick till 36,7 procent (38,7)
  • EBIT uppgick till 340 Mkr (468), motsvarande en EBIT-marginal om 9,4 procent (13,1). Exklusive bidraget till Elekta Foundation uppgick EBIT till 375 Mkr, motsvarande en marginal om 10,4 procent.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,60 kr (0,84) före/efter utspädning
  • Kassaflödet efter löpande investeringar uppgick till 187 Mkr (496)

Delårsperiod nio månader

• Bruttoorderingången uppgick till 12 467 Mkr (12 032), motsvarande en tillväxt om 5 procent i konstant valuta
  • Nettoomsättningen uppgick till 10 309 Mkr (10 096), motsvarande en ökning om 4 procent i konstant valuta
  • Bruttomarginalen uppgick till 37,5 procent (41,6)
  • EBIT uppgick till 1 074 Mkr (1 361), motsvarande en EBIT-marginal om 10,4 procent (13,5).
  • Resultat per aktie uppgick till 1,93 kr (2,39) före/efter utspädning
  • Kassaflödet efter löpande investeringar uppgick till  -173 Mkr (886)

Viktiga händelser efter kvartalet

• Den 14 februari publicerade Elekta preliminära resultat för det tredje kvartalet.

1 Inklusive bidraget till Elekta Foundation om 35 Mkr i Kv3 2021/22.
2 Efter löpande investeringar.
3 Före/efter utspädning.
4 Beräknat på konstant valuta.

Cecilia Ketels, Head of Investor Relations, Elekta AB (publ)
Tel: +46 76 611 76 25, e-post: cecilia.ketels@elekta.com

Tobias Hägglöv, Ekonomi- och finansdirektör
Tel: +46 76 107 4799, e-post: tobias.hagglov@elekta.com

Detta är sådan information som Elekta AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Information lämnades för offentliggörande den 24 februari 2022 kl. 07.30 CET. (REGMAR)

Vi på Elekta har ett värdefullt uppdrag, att säkerställa tillgången på bästa möjliga cancervård för varje patient. Som ledande inom precisionsstrålning tar vi fram hållbara, resultatdrivna och kostnadseffektiva lösningar som förbättrar liv och ger hopp till alla som lever med cancer. För att möta nya utmaningar och förändrade patientbehov krävs ett nära samarbete med våra kunder, och det är precis så vi vill ha det. För många av de 4 700 anställda i vårt globala team är arbetet mer än ett arbete. Här finns ett personligt engagemang för att förena vetenskap och kreativitet, och att förändra cancervården på djupet. Vi skapar inte bara teknologi, vi skapar hopp.

Elekta har sitt huvudkontor i Stockholm, kontor i mer än 120 länder och är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök elekta.com eller följ @Elekta på Twitter.