Delårsrapport, maj–juli 2020/21

Visar motståndskraft

Världen påverkas fortfarande av covid-19-pandemin och det gör även vår bransch. Men Elektas solida resultat med positiv ordertillväxt och ökad lönsamhet under det första kvartalet är ett tydligt tecken på vår motstånds-kraft och den starka underliggande efterfrågan på våra produkter. Elekta har en viktig roll inom precision radiation medicine – i denna övergångs-period och i framtiden då livet på våra marknader kommer att normaliseras. För att mildra de kortsiktiga effekterna av pandemin agerar vi kraftfullt och fortsätter att investera i innovation för långsiktig konkurrenskraft.

Gustaf Salford
Tillförordnad vd och koncernchef

Första kvartalet

• Covid-19 fortsatte att ha en negativ påverkan på Elektas affär
  • Bruttoorderingången uppgick till 4 451 (4 390) Mkr, motsvarande en ökning om 4 procent i konstant valuta
  • Nettoomsättningen uppgick till 2 981 (3 228) Mkr, motsvarande en minskning om 5 procent i konstant valuta
  • Bruttomarginalen uppgick till 45,9 (42,6) procent
  • EBITA ökade med 23 procent till 551 (448) Mkr, motsvarande en EBITA-marginal om 18,5 procent (13,9)
  • Resultat per aktie uppgick till 0,57 (0,38) före/efter utspädning
  • Kassaflödet efter löpande investeringar ökade med  810 Mkr till 26 (-784) Mkr
  • Vid dagens årsstämma föreslår styrelsen en utdelning om 0,90 (1,80) kr per aktie för räkenskapsåret 2019/20. Styrelsen kan kalla till extra bolagsstämma för att föreslå en ytterligare utdelning. Detta är beroende av allmänna ekonomiska utsikter och hur covid-19 kommer att påverka Elekta och dess marknader framöver.

Inga viktiga händelser efter kvartalets utgång

1 Efter löpande investeringar
2 Före / efter utspädning
3 Beräknat på konstant valuta